Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skraplott med kunskapsvinst

Publicerad: 11 september 2012, 11:26

Prime har anlitats av myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Uppdraget är att skapa en kampanj som informerar Sveriges ungdomar om krisberedskap och försvar. Kampanjen består av en folder som är utformad som en skraplott.


Ämnen i artikeln:

Prime

Med hjälp av att skapa samma spänning som vid skrapandet av en lott är det meningen att öka intresset och inlärningsförmågan hos mottagarna. I första skraprutan presenteras ett krisscenario. Utifrån olika alternativ får man välja hur man ska agera genom att skrapa en ny ruta. På så vis utvecklas situationen och man ställs hela tiden inför nya ställningstaganden.

-Vi har också tagit fram ett digitalt kunskapsquiz som kan användas som lektionsmaterial, säger Helena Lindberg, generaldirektör på MBS.

Spelet är utformat för att användas i undervisning på gymnasienivå. Det heter "Isstormen" och handlar om att Sverige drabbas av ett oväder. Genom att ta rätt beslut ska spelaren minimera krisens konsekvenser. Spelet hämtar även den geografiska positionen från Google Maps så att man får spela i sin egen närmiljö.

Kampanjen lanseras nu i september då foldrarna skickas ut till drygt 100 000 av Sveriges 18-åringar.

Blanca Sjöstedt

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.