Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skrattar – trots finanskrisen

Publicerad: 1 Oktober 2008, 06:31

Aktiekursen för danska banken Fionia rasar och Moodys höjer ett varnande finger. Då drar banken igång en kampanj med hysteriskt skrattande kunder. – Dålig tajming, anser reklambyråchefen Frederik Preisler.


Kunderna på danska banken Fionia skrattar hysteriskt i reklamfilmen, trots aktieraset.

Liksom för de flesta banker är det dystert för danska Fionia Bank. För två veckor sedan var bankledningen tvingad att gå ut i dansk press och försäkra att man inte stod på ruinens brant. Men kreditvärderingsinstitutet Moody´s har sänkt bankens betyg.

I det läget, när de flesta kreditinstitut drar in sina reklamkampanjer, kör Fionia en repris på en tidigare tv-reklamkampanj som går ut på att deras kunder är så glada att de skrattar sig fördärvade.

Reklamen är gjord av byrån Living Brands och fick positiv respons när den visades första gången. Men nu är många danskar frågande och kritiska.

Frederik Preisler på reklambyrån Propaganda säger till Berlingske att tajmingen inte kunde vara sämre.

– Kunderna får intrycket at Fionia Bank inte förstår vad som pågår. Reklamen motarbetar sitt eget syfte, säger han.

Men Fionias kommunikationsdirektör Mikael Ejrnæs påpekar att bankens fallande aktiekurs inte har påverkat kundernas situation. De är fortfarande glada.

– Vi väljer att inte dra tillbaka kampanjen för vi tror att kunderna förstår humorn. I medierna ar fokus varit på pressade aktieägare men den här reklamen vänder sig til kunderna, säger han.

Se filmen nedan:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.