Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skrev att bilen inte hade några utsläpp – fälls av RO

Publicerad: 11 Maj 2020, 08:40

Jaguars elbil I-Pace.

Foto: Press

Jaguar översatte den europeiska sloganen fel, och skrev att deras elbil inte hade några utsläpp alls. Nu fälls reklamen av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenJaguar

När lyxbilstillverkaren Jaguar marknadsförde elbilen I-Pace gjordes det med sloganen ”en suv utan utsläpp”. 

Men att det skulle röra sig om en bil helt utan utsläpp stämmer inte, enligt en person som anmält reklamen till Reklamombudsmannen. Det rapporterar Vi Bilägare

”Anmälaren tvivlar på att Jaguar kan tillverka en bil utan utsläpp. Metall­er, plaster, färger och batterier – allt genererar utsläpp vid tillverkning”, skriver Reklamombudsmannen.

Efter att anmälan inkommit har lyxbilstillverkaren bytt rubriken till ”utan avgasutsläpp”, så som det stod i orginalkampanjen. 

”Rubriken hade sitt ursprung i en europeisk kampanj vid namn ’zero tailpipe emission’ – vilket vid reflektion så här i efterhand skulle ha översatts till ’avgasutsläpp vid körning’ från start”, skriver Jaguar i sitt svar enligt Vi Bilägare. 

Man lägger också till en obligatorisk faktatext om bilens bränsledeklaration. Jaguar försvarar sig med att man i rubriken enbart syftade på själva körningen – inte tillverkningen. 

Det ger dock inte Reklamombudsmannen något gehör för, som fäller reklamen för att innehålla ett vilseledande miljöpåstående. Kraven på påståenden som berör miljö, klimat och utsläpp är extra höga för de företag som använder dem i sin reklam. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenJaguar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.