Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skriver bok om reklambranschen

Publicerad: 30 december 2011, 13:24

Carina Herly.

Foto: Mauro López.

Medieköparna har varit försiktiga ett par år, men 2012 är modets år med en gynnsam marknad, tror Carina Herly, kommunikationsdirektör på utomhusbolaget JC Decaux. För Resume.se berättar hon varför, och delar med sig av sina nyårslöften. Dessutom berättar hon om sitt privata bokprojekt.


Det är mellandagar och nyår nalkas. Carina Herly är ledig från jobbet men har fullt upp med annat. Den fiktiva boken om reklambranschen som hon skriver på ska vara klar innan året är slut. Det är ett nyårslöfte.

Idén om boken har hon haft länge och med tanke på att hon varit verksam i branschen i mer än tjugo år, är det faktum att läsarna kommer att få följa reklambyrå-vd:n Thomas, ändå ingen högoddsare.

– Hela branschen är en otroligt inspirerande och spännande miljö, med fantastiska människor. Och man ska ju gräva där man står, säger hon.

Bakom det uppenbara är den tilltänka titeln på boken, som är helt och hållet fiktiv. Folk kan alltså pusta ut, kan hon lova. Men mer än så kan hon ännu inte avslöja. Boken är inte klar än och så har hon ju sitt jobb att sköta också. Efter att ha varit med och startat upp och profilerat Postkodlotteriet, varit ansvarig för Triss, Lott och Keno på Svenska Spel, samt hunnit med en tid på Cancerfonden, har Carina Herly landat på JCDecaux.

Här har hon varit i sex år och delar gärna med sig av bolagets historia. Men så är en av hennes viktigaste uppgifter också att öka intresset för JCDecaux på både samhälls- och annonsplanet.

Företaget startades i franska Lyon år 1964 av Jean-Claude Decaux som försåg staden med reklamfinansierade väderskydd vid busshållplatser.

– Det var vi som uppfann busshållplatsen. Det är det inte många som vet. Vi ger service riktad mot samhället i form av busshållsplaster, papperskorgar och offentliga toaletter. Dessa är finansierade av reklam, men kostar inte skattebetalarna en enda krona. Däri ligger det fiffiga i affärsidén.

Kvalitet, design och innovation är företagets ledord, berättar hon. I januari 2012 lanserar JCDeacaux ett nytt erbjudande under namnet Proof of posting, som verkar som ett annonskvitto där kunden i realtid, med hjälp av inloggningsuppgifter, kan se kampanjen växa upp och ta form. De har dessutom exakt koll på var den exponeras och kan på så sätt, via nätet, ha koll på den när de vill.

– Det här kommer att bli en succé, branschen kommer att jubla. När vi varit runt och pratat om det med mediebyråerna har de varit otroligt positiva.

2012 spår hon i övrigt att kommer bli ett ljust år för företaget. Någon finanskris känner hon inte av.

– Det har varit ett stålbad under några år nu, men nu ser marknaden återigen gynnsam ut och vi ser att folk vågar satsa mer och mer. År 2012 är modets år.

Konkurrenten Clear Channel lanserade med buller och bång de digitala informationstavlorna på centralstationer och i tunnelbanan, vilka uppmärksammades både på de faktiska platserna och i medier.

Var ni tvåa på bollen där?
– Nej, absolut inte. Vi sätter alltid kvalitet i första rummet och skulle aldrig släppa något som inte har superkvalitet. Vi vet ju exempelvis att många som gått ut i de andra digitala kanalerna, har fått backa för att det inte har fungerat. Så jobbar inte vi.

Men de har fått bra genomslag.

– De har bra placeringar, men det finns många andra bra plaster att verka på. Dessutom gynnar konkurrens alltid marknaden. Det är väldigt positivt, men vi har väntat in den bästa produkten.

Men JCDeceaux har redan tagit det första steget i den digitala satsningen och har avtal både med Arlanda och Bromma, vilket lett till en försäljningsökning på 600 procent, berättar hon.

– Nu ska vi utöka och väntar bara på bygglov även på andra ställen i städerna.

Vilket är drömläget?
– Alla centrala poster i städerna.

Som kommunikationsdirektör är Carina Herley även ansvarig för JCDeceauxs egen reklamtävling Ute, som syftar till att inspirera kreatörer att göra bättre utomhusreklam. Nytt för nästa år är att den hemliga kunden är ett premiumvarumärke, kan hon avslöja.

Utomhus är det sista riktiga massmediet som inte går att stänga av, tycker hon.

– Tv kan du ju bara stänga av, men utomhus har en gynnsam utveckling i och med digitaliseringen som är en nyckel till att verkligen målgruppsanpassa utomhusmarknaden.

Vad tycker du om det befintliga innehållet?
– Det görs mycket bra reklam, men jag skulle vilja se mycket mer. Det finns potential för förbättring.

Ni har stämt staten vad gäller reklamskatten. Hur ser läget ut där?
– Det är en fråga för vår vd att svara på, men det har inte hänt så mycket sedan sist. Vad som kan sägas är att är en orättvis skatt som vi både vill och ska ta bort.

När är den borta?
– Helst igår.

Nytt år, nya löften. Vad har du i egenskap av kommunikationsdirektör på JCDeacux för nyårslöften?
– Jag lovar att vi lansera proof of posting. Jag lovar att vi kan använda ett miljövänligt tryck för marknadens bästa pris. Jag lovar att vi monterar bort det klistrade och fortsätter att utveckla digitaliseringen. Till sist lovar jag också att Utetävlingen blir den bästa någonsin.

Vilka är din privata nyårslöften?
– Jag lovar att min bok ska komma ut. Eftersom den handlar mycket om identifikation hoppas jag också att den kan inspirera andra.

Hur firar du nyår?
– Med familj och vänner. Fyrverkerierna ser vi från Skansen.

Amina Djemili

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.