Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Skulle varit nöjd även om den inte vunnit”

Publicerad: 21 Juni 2014, 15:20

Andreas Nilsson firar i Cannes i kväll.

Foto: Fredrik Thambert.

Andreas Nilsson är mannen som har regisserat Cannes Lions största snackis – Epic split. Ikväll vann den ytterligare två guld och ett Grand prix, men priserna är egentligen bara en bonus – Även om den inte hade vunnit något skulle jag vara hur nöjd som helst. Det kändes som att den hade vunnit redan när den släpptes, säger han.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzAndreas NilssonForsman & Bodenfors

Epic split-regissören Andreas Nilsson minns när han ifjol satt på krogen med några vänner i hemstaden Malmö och berättade om idén till den kommande inspelningen. Ofta är det krångligt att förklara och intresset försvinner snabbt, men den här gången var det annorlunda.  

– När jag berättade om den för dem förstod de direkt, säger han.   Anledningen är att idén är så pass renodlad och direkt, med en klockren koppling mellan huvudpersonen och den produktfördel han ska demonstrera.

Det var Andreas Nilsson som enligt egen utsago lanserade förslaget att plocka in Jean Claude van Damme i reklamfilmen. Men han understryker att succén ska tillskrivas hela laget.  

– Van Damme introduceras i mitt treatment, men det är såklart ett samarbete. Idén är född ur hela konceptet, så utan det hade Epic split aldrig tillkommit, säger han.

Vad är nyckeln till att det blev så bra?
– Alla var på topp. Det kändes som att alla älskade idén och lade ned otrolig mycket krut på att det skulle bli bra. Sedan var den minutiöst planerad, och satt på andra tagningen. I stort sett var den inspelad och klar på en förmiddag. Man kände att "där satt den". Jean Claude van Dammes stuntkoordinator började faktiskt gråta på plats när han såg tagningen. Alla var så lättade över att det hade gått vägen.

Har du haft kontakt Jean Claude efter inspelnngen?
– Ja, det har vi haft lite grann. Den har boostat hans karriär. Han är nöjd och hans mamma är nöjd.

Vad har den betytt för din del?
– När min mammas kompisar frågar vad jag gör kan jag droppa att jag har gjort Epic split. Det är så många som har sett den och känner till den. Det är ju bra.

Andreas Nilsson har regisserat reklamfilm i fem år. Tidigare har han ägnat sig åt bland annat musikvideos och videokonst. Efter framgången med Epic split har han fått blodad tand att fortsätta med just reklam.

– Ja, nu vill jag göra det. Jag har ju inte gjort det så länge, så jag har inte hunnit bli bränd på det. Jag kommer från början från konsthållet och kommer ihåg när jag såg reklamfilmen för Sony Bravia med alla bollarna. Minns att jag tänkte att den lika gärna hade kunnat passa på ett galleri eller museum för att den var så fin. Samma känsla har jag med Epic split. Om jag hade fått göra den som ett konstverk skulle jag inte ha gjort något annorlunda.

I dag representeras han av produktionsbolaget Bacon (tidigare låg han på Folke Film i Sverige) och förfrågningarna strömmar in. Men innan det stora genombrottet i fjol var det tuffare – särskilt i Sverige.

– Stockholm har varit väldigt trögt att komma in i. Forsman & Bodenfors var egentligen de första som hörde av sig. Men det har förändrats nu, konstaterar Andreas Nilsson.

Hur är det att jobba med F&B jämfört med andra byråer?
– Det är mycket samarbete och resonerande. Man utvecklar filmen ihop, istället för att bara få ett manus som ska filmas. Det är ganska ovanligt. Egentligen är det bara Forsman och Wieden & Kennedy som är så.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.