Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 juni 2018, 12:21
Foto: Pressbild
Allt fler svenskar väljer att semestra i Sverige. Nu går SL ut med en utbudskampanj och hävdar att de är Sveriges största resebyrå.
SL tar upp kampen mot resebolagen och utnämner sig själva till Sveriges största resebyrå. Just nu har SL ansvar för 7080 olika destinationer och i en utbudskampanj väljer de nu att marknadsföra sina resmål.
– För flygbolag räknas 300 destinationer som ett brett utbud. Och det är det, förvisso.
Men tittar vi på möjligheterna för en SL-resenär så hamnar siffran på 7080. Vi tycker
det är en kul jämförelse och kan därför hävda att vi är Sveriges största resebyrå. Vi
tycker också att det blir ett sympatiskt sätt att uppmana folk att "hemestra", säger Suss
Forssman Thullberg på Trafikförvaltningen i en kommentar.
Kampanjen kommer att synas i trafiken, på social medier och höras i poddradio. Tanken är att lyfta både klassiska och obskyra sommarpärlor i Stockholm.
Kampanjen är framtagen av Ehrenstråhle, som på ett lekfullt sätt härmar resebyråers klassiska marknadsföring av sina destinationer.
– SL har en unik ställning som gör att vi både kan bygga varumärket och driva resandet genom att göra en ren utbudskampanj för resmålen. Att få omdefiniera ikoniska Stockholmsresmål och definiera de mindre kända är lite utav ett drömuppdrag och vi hoppas att vi både lyckas skapa överaskning och igenkänning hos Stockholmarna, säger Joakim Estemar, copywriter på Ehrenstråhle.
Arbetsgrupp
Ehrenstråhle:
Anna Lennström, projektledare
Åsa von Yxkull, produktionsledare
Markus Bjurman, creative director
Joakim Estemar, copywriter
Jakob Elmgren, art director
Lars Carlsson, final art
SL:
Suss Forssman Thullberg
Thomas Hansen
Birgitta Bräysy
Flickorna Larsson:
Daniel Kilgren
PHD:
Linnéa Nilsson - Client Manager
Nils Firpo – Search specialist
Charles Öhrwall – Digital Lead
Amanda Hammarström – Audio and Video Specialist
Rafael Mercedes - Head of Social
Anna Villén – Media Planner
Alex Hartelius