Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SL:s tävling en mardröm

Publicerad: 1 Februari 2011, 15:32

Den nya SL-kampanjen är utsatt för en kupp. Toppbidragen driver med de stigande priserna på åkkort.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Här är de bidrag som har fått flest röster hittills.

Resume.se skrev i förra veckan om den nya kampanjen signerad Saatchi & Saatchi. Tanken är att allmänheten får utmana studenter på Beckmans om att designa SL:s åkkort. Syftet är att lansera den nya tjänsten där personer kan pryda sina åkkort med personliga motiv.

Den som vinner tävlingen, som just nu pågår på kampanjsajten, får sitt kort utställt i tunnelbanan. De tre bästa bidragen blir publicerade i Metro. Men i dagsläget är tävlingen en mardröm för SL.

Det bidrag som hittills har fått flest röster, och därmed ligger överst på topplistan, föreställer en graf över SL:s prisutveckling de senaste åren. Tvåan gör reklam gör sajten Free public transport och trean är en parafras på Planka.nu:s logotyp. SL-hånet sprids nu på Facebook.

Men presschefen Björn Holmberg är inte besvärad av situationen.

– Det är inte negativt att priserna har gått upp. Det visar tvärtom att vi satsar massor med pengar för att göra kollektivtrafiken bättre, säger han.

Att tvåan förespråkar gratis kollektivtrafik är inte heller något problem.

– Att ha den uppfattningen är inget vi kan ha uppfattningar om. Om någon vill ha en annan fördelning av resurserna är det fritt fram, säger han och fortsätter:

– Vi skulle inte godkänna en bild som uppmanar till att man ska fuskåka eftersom det är olagligt. Men att förespråka gratis kollektivtrafik är inte det. Det är ju så att den här frågan engagerar människor och när man genomför en tävling får man vara medveten om det.

Som tur är för SL:s del är det en jury som väljer ut vilka bidrag som vinner. Men varje vecka är det de tre bidrag som har fått flest röster som går vidare till den stora finalen. I teorin kan det alltså SL:s höjda priser ställas ut i tunnelbanan. Juryn består av  SL-folk, designbloggare och kreatörer från Saatchi & Saatchi. Hittills har 1600 bidrag skickats in, enligt Björn Holmberg.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.