Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SL stoppar Stadsmissionens svar på SD:s kampanj

Publicerad: 17 augusti 2015, 09:58

Stockholms stadsmission ville be om ursäkt för Sverigedemokraternas kampanj i Stockholms tunnelbana. Men SL sätter stopp för all annonsering på platsen – av rädsla för nya protester, skriver Aftonbladet.


"Förlåt för röran här i Sverige. Det finns de som gör skillnad på människor. Varje dag gör vi vårt allra bästa för att förändra det." Så löd det inledade budskapet av Stadsmissionens svar på Sverigedemokraternas omtalade kampanj mot tiggeriet. Affischerna skulle ha satts upp i dag på tunnelbanestationen vid Östermalmstorg i centrala Stockholm. Budskapet i kampanjen var skrivet på romani, språket de tiggande romerna ofta talar.

Så blev det inte – SL stoppar kampanjen.

– Det är jättetråkigt. Det kändes väldigt viktigt för oss att föra in medmänsklighet i tiggeridebatten. Det handlar om väldigt utsatta människor som inte ser någon annan utväg än att tigga för sin försörjning, och vi arbetar med och för utsatta människor, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission till Aftonbladet.

I samband med en protestdemonstration mot SD:s kampanj rev aktivister ner affischer i taket på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Det fick SL att stoppa reklamen som var placerad ovanför rulltrappan.

Även Stadsmissionens affischer skulle ha satts upp ovanför rulltrappan. Av säkerhetsskäl har SL satt stopp för all annonsering på det utrymmet.

– Vi har inget att anföra mot budskapet, men vi vill inte ha någon annonsering alls på balkarna ovanför rulltrappan efter att affischerna revs ner för några veckor sedan. Av säkerhetsskäl har vi stoppat all annonsering på den platsen tills vidare, säger Jesper Pettersson på SL till Aftonbladet.

Han berättar att Stadsmissionen är välkomna att annonsera på andra ställen och att SL nu ångrar att de gav Sverigedemokraternas kampanj grönt ljus:

– Så här i backspegeln kan man säga att vi gjorde en felbedömning av det utrymmet. Nu avvaktar vi riktlinjer från vår politiska ledning kring hur annonsering som dominerar stationer ska hanteras. Det kommer säkert att bli en politisk diskussion om detta i höst.

Reklamplatsen som Stadsmissionen skulle ha använt sig för har betalts av energibolaget Godel. Nu fortsätter Stadsmissionens kampan j på andra platser.

– Vi kommer att gå ut med den i sociala medier, så budskapet kommer gå fram. Vi vet att det är många som stödjer oss i detta och det är vi väldigt tacksamma för. Vi vill på detta sätt också lyfta fram de goda krafterna i samhället, säger Marika Hjelm Siegwald på Stadsmissionen till Aftonbladet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.