Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 Oktober 2018, 14:13
Audis Tom Hedström vinner bilkategorin i Sveriges Bästa Marknadschefer.
Bilbranschen har genomgått en stor förändring de senaste fem åren och för Audis marknadschef Tom Hedström är den största utmaningen att balansera kortsiktig säljdrivande kommunikation med långsiktigt varumärkesbyggande. Varumärket har under året minskat sina medieinvesteringar med nära 21 procent (brutto) och dragit ner på tv till förmån för tidningsannonsering. Audi fortsätter också att ta fram innovativa kampanjer tillsammans med sina byråer vilket i våras renderade i ett guldägg i kategorin mobilt (Audi safety code)
– Vi har ett starkt varumärke som passar det svenska klimatet, sedan har vi lanserat ett antal fantastiska produkter med hög kvalitet och inno-vationsgrad. Och sedan tror jag vi har fått en injektion i och med lanseringen av E-tron, vår första rena elbil.
Vad är viktigast för att behålla den positiva utvecklingen?
– Hur vi ska navigera rätt mellan det kortsiktiga och det långsiktiga. Det är mycket som trillar ned på den frågan.
Audis Tom Hedström vinner bilkategorin i Sveriges Bästa Marknadschefer med motiveringen:
"Möjligtvis är framtidens bilar självkörande men bilbranschen kan inte köra med farthållaren på. I en för bilen omvälvande tid har årets vinnare i kategori bil balanserat rätt bilmodell med rätt kommunikation och kört ifrån alla de andra."
Byråer
Reklambyrå: TBWA
Mediebyrå: PHD
Pr: Rippler
Övriga nominerade kategori bilar
Marie Dellbrant, BMW
Francesco Vanni, Fiat
Roland Bägén, Hyundai
Jonas Nilsson, KIA
Per Zachrisson, Mazda
Victoria Heindorff-Meuller, Mercedes
Christina Holmberg, Mitsubishi
Robin Jacobsson, Peugeot
Henrik Looser, Seat
Stefan Nygren, Skoda
Jan Casserlöv, Toyota
Jeanette Asteborg, Volkswagen
Per Carleö, Volvo Car