Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Släng ut reklambyrån!"

Publicerad: 16 februari 2010, 14:47

Nyligen höll Pål Kastensson, marknadschef på Luleå Tekniska Universitet ett föredrag för kommunledning och myndigheter i ämnet marknadsföring. Slutsatsen: ”kasta ut reklambyråerna”. Hans tes var att istället använda sig av produktionsbyråer.


LTU:s helsidesannons som idag går i bland annat Metro och Dagens Industri

Caset byggde på att reklambyråerna styr för mycket och att de lever på förändra och förnya för att tjäna pengar. Istället rekommenderar han ett ökat användande av produktionsbyråer.
– Man bör komplettera reklambyrån med en renodlad produktionsbyrå. Vi ser kommunikation som ett maratonlopp, och när vi inte längre orkar kräkas på vårt eget material, det är då reklamen börjar ge effekt, säger Pål Kastensson.
– Det hela handlar om att vi i Sverige måste bli duktigare på att komplettera reklambyrå med produktionsbyrå, det är slöseri att en kvalificerad reklambyrå jobbar med bulkproduktion.

I ditt föredrag sa du även att reklambyråer ”lever på att skapa nytt hela tiden”, och att en produktionsbyrå kan göra samma jobb som en reklambyrå men för en tiondel av kostnaden...?

–  I extremfall har vi sett att så faktiskt är fallet. En reklambyrå jobbar med att lyfta tankehöjden och den kreativa nivån, men det utgör endast runt 10 procent av jobbet. Då är det bättre att lägga över det kontinuerliga jobbet på en produktionsbyrå.

LTU är ett av universiteten som lägger mest pengar på marknadsföring, och har även utbildningar inom marknadskommunikation. Anser du att ditt uttalande går i linje med detta?
– Vi har genom att kunna lägga ut mer arbete på produktionsbyrån, i förhållande till reklambyrån kunnat lägga mer pengar på medieköp. En reklambyrå är ett bra bollplank, och bra part när man ska ta fram nya uppdrag, och utan reklambyrå hade vi inte kunnat förnya oss, men det krävs förnyelse  med kontroll och för att nå fram krävs kontinuitet och upprepning, säger Pål Kastensson.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.