Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Släpper kopia av Göteborgs-Posten

Publicerad: 19 mars 2009, 09:49

VisitDenmark ökar mediebudgeten inför sommaren 2009 och släpper en ny tidning som ska locka resenärer till grannlandet. Tidningen är en kopia av GP.


Ämnen i artikeln:

Miami Guerilla AgencyGöteborgs-Posten

Bakom kampanjen står gerillabyrån Miami. Målet är att få fler att uppmärksamma att VisitDenmark är värd för TUR-mässan i Göteborg. Tidningen, som tryckts i 25 000 exemplar, är tolv sidor och delas ut i Göteborg och Stockholm.

– Vi har gjort en kopia av Göteborgs-Posten som heter Gøteborgs-Avisen. Den delas ut av kolportörer i Stockholm och Göteborg igår och idag. Tidningen är skriven på svenska fast med danska inslag, säger Andréas Näsman, vd för VisitDenmark Sverige.

Gøteborgs-Avisen är en del i den offensiva satsning som VisitDenmark gör för att locka fler resenärer från Sverige till Danmark. Idén till tidningen väcktes för någon månad sedan.
– Efter att GP gick med på det här lilla stuntet tyckte vi att det kändes som en riktigt kul grej. Nu hoppas vi att det ska få folk att dra på smilbanden.

VisitDenmark höjer inför sommaren reklambudgeten. Från cirka 6 miljoner, som de spenderade inför sommaren 2008, till drygt 10 miljoner. Fokus flyttas också från utomhus och radio till tv.

– Vi kommer att köra mycket tv i Syd och Västsverige. Tempel har spelat in två nya reklamfilmer som bygger på konceptet ”se livet från den danska sidan” som går upp snart, säger Andréas Näsman. Han tillägger.
– Vi hoppas på ett större genomslag än förra sommaren. Inför den säsongen körde vi framförallt utomhus och radio. Nu kände vi att vi ville gå lite djupare och har grävt lite djupare i fickorna för att hitta de här extra miljonerna som behövdes. Inför den ekonomiska krisen pratar många om att människor kommer att resa till resemål som ligger närmre. Den kakan vill vi ha en stor del av och då gäller det att synas.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.