Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Släpper sitt första reklamkoncept – kortfilm om ung kärlek i betongen

Publicerad: 17 September 2018, 10:56

Formbetong lanserar sitt första reklamkoncept någonsin, Alla tiders betong, genom en kortfilm som visar ungdomskärlek över fyra generationer.


Ämnen i artikeln:

ReklamReklamfilmSlutet är nära

Formbetong har funnits i 15 år och hunnit växa till Sveriges ledande byggföretag inom betongbranschen, men det är först nu de tar ett helhetsgrepp om sin marknadsföring och kommunikation.

Med taglinen "Alla tiders betong" vill varumärket dramatisera det centrala i företagets verksamhet — att generationer framåt kommer kunna dra nytta av byggnaderna som Formbetong bygger idag.

—Som byggföretag gör vi vårt bästa för att det vi bygger ska hålla så lång tid som möjligt. Sen får framtiden utvisa vad kommande generationer använder byggnaderna till. Vi ville hitta ett sätt att ärligt fånga det budskapet, säger Anna Hägg, marknadschef på Formbetong i ett pressmeddelande.

Konceptet är utvecklat i samarbete med byrån Strays och lanseras med en 5 minuter lång kortfilm där ungdomskärlek genom flera årtionden skildras. Betongen syns genom ett betongtak som varje årtionde utspelar sig på.

— Formbetong var måna om att konceptet i första hand ska skildra människor och inte betong. Vi blev peppade av tanken att varje betongbyggnad har flera liv och återupptäcks av varje ny generation. Kreativt har vi försökt hitta en ton som inte känns som att Formbetong försöker predika sitt budskap, utan mer observerar människors liv. Förhoppningsvis kan tittaren känna igen sig i någon av kortfilmens karaktärer säger Christofer Weider, art director på Strays i en kommentar.

Kortfilmen stöttas av fler filmer, utomhusannonsering, digital närvaro och printar och lanserad nu under måndagen.

Arbetsgrupp:

Kund Formbetong
Byrå: Strays
Regissör: Jonas Hong Soo Eriksson
Produktionsbolag: Slutet är nära

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.