Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Slår tillbaka mot stämningen

Publicerad: 9 februari 2010, 08:49

Amerikanska klädjätten North Face har hamnat i en mardröm efter att ha stämt klädmärket South Butt för varumärkesintrång.
South Butt säger att de som inte ser skillnad mellan ett ansikte och en rumpa kan köpa North Face.


Det började som et skämt och en parodi på North Face, ett globalt klädföretag som är inriktat på fritidskläder. 18-årige collagestudenten Jimmy Winkelmann använde det mesta i North Face logotyp men vände det till sin motsats. "Never stop exploring" blev "Never stop relaxing" och logotypen och namnet vändes upp och ned.

Sedan började han sälja t-shirts och jackor och fick snabbt en publik.

Före jul stämde North Face Winkelmann för varumärkesintrång. Enligt Agency Spy har den unge entreprenören erbjudit North Face att köpa hans bolag för 1 miljon dollar men när han märkte att intäkterna i bolaget ökade tog han tillbaka erbjudandet.

Vid de inledande domstolsförhandlingarna i januari påpekade Winkelmanns advokat att "I think the general public knows the difference between a face and a butt."

Det kan bli ett avgörande uttalande. Nu förklarar South Butt på sin sajt att man på inget sätt vill bli sammanblandad med North Face, ”If you are unable to discern the difference between a face and a butt, we encourage you to buy North Face products."

Samtidigt har man gjort en Facebookapplikation där man kan testa om man kan se skillnaden eller om man ska köpa North Face.

North Face har avböjt att kommentera stämningen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.