Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Sluta ha ångest för att du är bilägare"

Publicerad: 14 Oktober 2009, 10:14

Länge leve bilen! Det är OKQ8:s nya paroll som tar avstamp i en ny varumärkesplattform gjord av Ogilvy.


Ämnen i artikeln:

OKQ8Ogilvy

Ogilvy vann uppdraget för OKQ8 i februari och har sedan dess jobbat fram en varumärkesplattform som bottnar i en vision om att världen vore en bättre plats om bilen enbart förknippades med glädje.

–  Det här är startskottet för vårt nya kommunikationskoncept med den nya plattformen, säger Peter Tiberg, marknadschef på OKQ8.

Bakgrunden är att bilens roll blivit allt mer ifrågasatt på flera plan, ekonomiskt såväl som miljömässigt. Men ändå är majoriteten av svenska folket beroende av bilen.

–  Det handlar om att ta bort ångesten i bilägandet. Bilägandet har förut varit en positiv grej. Nu är det något som ger ångest, miljömässigt och ekonomiskt, säger Thomas Weigler, planner på Ogilvy.

Med den nya kampanjen, som startade igår,  vill OKQ8 visa allt de gjort på miljöfronten under företagets 50 år i bränslebranschen.

–  Vi är vill visa vem som är marknadsledande i bränslebranschen när det gäller hållbarhetsområdet, säger Peter Tiberg.

–  Bilen är här för att stanna, men bränslebranschen förändras.

Ett stort forskningsarbete och test av olika bränslen har företgått kampanjen. Resultatet illustreras genom fem vita boxar med en bil i varje låda - en för varje decennium som varit. Lådorna färgas efter det bränsle och den biltyp som varit under de olika tidsperioderna. 50-talslådan med amazonen utan katalysator blir kolsvart, medan dagens biogasbränsle ger en lika skinande vit låda som före ”åkturen”. På det sättet vill de illustrera att det går att leva i en hållbar bilism.

–  Vi måste visa folk vilka skäl de har att säga länge leve bilen. OKQ8:s roll i förbättrandet av bränslet är solklar, säger Per-Olof Lundgren, copy för kampanjen.

Kampanjsajten är fylld med OKQ8:s miljöhistoria, tips på vad man kan göra för att minska sin bränsleförbrukning och miljöpåverkan, en tävling där ma kan vinna en biogasbil, ett upprop för en skrotningspremie att underteckna för den som vill påverka politikerna i frågan. Sajten lanserades igår då även filmen gick upp. Printkampanjen startar idag och går i kvällspress och motortidningar.

Samtidigt lanserar OKQ8 sitt samarbetsprojekt med Eon om 70 biogasstationer i södra Sverige

–  Vid varje skifte har vi gått i bräschen. Nu etablerar vi en marknad för biogasstationer, säger Peter Tiberg.

–  Det viktiga med kampanjen är att lyfta fram 50 års miljöengagemang. Grädden på moset är att vi lanserar biogaserbjudandet.

Kolla kampanjsajten här.

Kampanjfakta

OKQ8

Peter Tiberg - Marknadschef
Filip Arwidson - Projektledare
Sandra Yxne - Webbstrateg
Andréa Haag - Miljöchef

Ogilvy

Håkan Karlsvärd - Kundansvarig projektledare
Thomas Weigle - Planning director
Lena Granhammer Holm - Produktionsledare
Björn Ståhl - Creative director
Per-Olof Lundgren - Copywriter
Richard Baynham - Art director
Kerstin Engberg - Head of art
Fredrik Casservik - Final art

För stationskommunikationen ansvarar Daniel Lundvall, art director, och Åsa Österlund, copywriter.

Byråproducenter: Colony
Produktionsbolag: Stiller Studios och Wreck Creative Studios
Webbproduktion: Stiller Studios och Oakwood
Musik: Adam Nordén

Mediabyrå: Vizeum
Webbyrå (okq8.se): Deasign
PR-byrå: Goodybag

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

OKQ8Ogilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.