Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Sluta lura dina kunder – de går ändå inte på det”

Publicerad: 4 mars 2015, 09:29

Tobias Welander, Mynewsdesk.

Foto: Pressbild.

Att reklam ska uppfattas som journalistik verkar vara varje företags våta dröm. Tyvärr är det ett galet mål att ha, skriver Tobias Welander, projektledare på chefsutbildningen Digitala Hjältar och Content Manager på Mynewsdesk i en spaning.


Ämnen i artikeln:

Mynewsdesk

Journalistik måste vara trovärdig, något som under tid byggs upp mellan publicist och konsument. Det förtroende publicisten har fått att berätta prövas gång på gång av konsumenterna, och så fort konsumenterna känner sig lurade eller besvikna naggas förtroendet rejält i kanterna.  

Det här är inget jag har kommit på själv. Men tyvärr måste det sägas igen. I ett kommunikationsklimat där allt ska kallas "content" dränks vi med innehåll från mängder av avsändare. En del är bra men det mesta är skräp.   

Problemet är att det är omöjligt att skilja det som är bra från skräpet utan att ta del av det. För att slippa allt skräp förlitar vi oss på de som vi vet kan tillhandahålla bra innehåll. De som lyckats vinna vårt förtroende.   

Imorgon, den 5 mars släpps Förtroendebarometern som undersöker vilka organisationer vi, svenska folket, litar på. Förra året uppgav 59 procent av deltagarna att de hade mycket eller ganska stort förtroende för IKEA, vilket ger dem en femteplats av de totalt cirka 60 undersökta organisationerna. "Men det är ju bara för att de är så stora" hör jag vissa av er tänka. H&M är också stora, men de hamnar på plats 28 med 33 procent.

IKEA har stort förtroende för att de lever som de lär. Deras uttalade syfte är att förenkla vardagen för den stora massan människor och det jobbar de aktivt med. Ett exempel är kampanjsajten First :59, där fyra experter tipsar amerikanska konsumenter om hur de får en bättre morgon, ett annat är deras svenska Instagramkonto där de tipsar om hur du som användare kan förädla dina IKEA-prylar.  

Så i stället för att som företag fokusera på att definiera allt ni gör som "content", börja i stället med att definiera vad ni gör och fråga er sen om er publik skulle hålla med. Om inte – börja lev som ni lär.

Tobias Welander
Projektledare på Digitala Hjältar och Content Manager på Mynewsdesk

Ämnen i artikeln:

Mynewsdesk

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.