Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Slutade sälja med sex – och gjorde succé på marknaden

Publicerad: 23 november 2015, 16:08

Så här såg Abercrombie & Fitch tidigare reklam ut.

I våras meddelade klädmärket Abercrombie & Fitch att de slutar med sexistisk reklam. Nu visar det sig att bolagets strategi har blivit en framgång.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Abercrombie & fitch och systervarumärket Hollister har haft det tufft. Den förra vd:n Mike Jeffries strategi att sälja kläder med lättklädda modeller, högljudd musik och tung parfymdoft i butiken fick många att vända sig emot kedjan.
"Stänger vi ute? Absolut. De företag som har problem har alla som målgrupp: unga, gamla, feta och magra. Men då blir du riktigt vanilla" förklarade han sin filosofi i en intervju år 2006, enligt Veckans Affärer.

Men efter en lång svit av dalande försäljning gjorde bolaget en helomvändning. Mike Jeffries åkte ut för knappt ett år sedan, och i våras meddelade de att de slutar med "sexualiserad marknadsföring". Dessutom skulle de förändra klädkoden för anställda och sänka musiken och parfymlukten för att skapa en mer "njutbar köpupplevelse".

Den senaste kvartalrapporten visar att strategin har blivit en framgång. Visserligen ökar inte försäljningen, men den minskar inte heller, vilket den dessförinnan har gjort under 11 kvartal i rad, rapporterar CNN. Beskedet gjorde att aktien steg med 25 procent.

Resumé har nyligen rapporterat om en ny studie som sticker hål på myten att sex säljer. Ett annat exempel på det är American Apparel som efter åratal av kritik nu befinner sig nära ruinens brant.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.