Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Slutstrid om Göteborgs energi

Publicerad: 2 juni 2009, 13:02

Fyra reklambyråer går vidare i pitchen på Göteborgs Energi: Shout, Jerlov, Goss och Valentin Byhr är, enligt uppgifter till Resumé, med i slutstriden.


Göteborgs Energi gick ut i en reklambyrå­upphandling i våras efter att deras reklambyrå Hundra hade gått i konkurs. Pitchen har varit en av de stora snackis­arna i Göteborg under våren och intresset för att delta har varit stort, enligt källor till Resumé.
– Det är ett av de hetaste uppdragen här just nu, säger en dem Resumé har talat med.
Att uppdraget är eftertraktat bland byråerna i dessa tider är inte så underligt med tanke på att det är värt runt 15 miljoner om året och löper på tre år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Enligt Resumés källor har fyra byråer gått vidare till finalen och har nu i veckan lämnat in sina offerter: Shout, Valetin & Byhr, Goss och Jerlov. Ingen på de inblandade byråerna vill kommentera läget för Resumé, men har, enligt källuppgifter, fått lämna in kundreferenser och tidigare kampanjer som de har gjort samt beskrivningar av strategiupplägg som kan komma i fråga för Göteborgs Energi och presentation av ersättningsnivå och arbetsgrupp.
Göteborgs Energi står inför ett omfattande strategiarbete eftersom de har köpt loss elleverantören Din El. Din El ingick i bolaget Plusenergi som Göteborgs Energi ägde tillsammans med Vattenfall. Nu ska det bolaget profileras som elleverantör inom Göteborgs Energi. Förutom att moderbolaget Göteborgs Energi har ett stort kommunikationsbehov som spänner över stora områden: man ska klara konsumentreklam för lågintresseprodukten el, miljöargumentation, tekniskt intensiv b2b-reklam.
– Vi har ett kommunikationsbehov som rör sig över rätt stora områden, sade Ann Törnblom, informationschef på Göteborgs Energi, till Resumé tidigare i våras när hon berättade om pitchen.

En byrå som är känd både för strategisk spetskompetens och sin möjlighet att klara stora produktionsvolymer är F&B. Men de har redan energi­jätten E.ON på kundlistan.
Shout, som nu är en av de aktuella byråerna, har uppdraget för Din El i dag och har agerat stand in under den period som Göteborgs Energi har varit byrålösa sedan Hundras konkurs.

Möjligen går uppdraget till två byråer. Ann Törnblom var i vintras öppen för att dela det i en strategidel och en produktionsdel:
– Det finns byråer som är vassa på strategisk ledning och byråer som är duktiga på produktion av stora volymer. Det kan hända att vi väljer en byrå med det är inte säkert.
Klart är dock att den strategiska delen är viktig för ­energibolaget, som värderar ett långsiktigt byråsamarbete.
Resumé har sökt de ansvariga för upphandlingen på Göteborgs Energi, men de hänvisar till att uppgifterna är sekretessbelagda fram till att beslutet är klart.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.