Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Små tavlor ska visa på storhet

Publicerad: 3 Oktober 2008, 13:26

Återvinnings­företaget Renova vill stärka sin position som ett miljö- och samhällsnyttoföretag. Här är den lilla kampanjen som ska väcka stor opinion.


Kampanjen började gå i veckan i Västsverige. Den kommer att synas på stortavlor, pendeltåg och i morgonpress. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Frank & Earnest.

– Vi vill trycka på att alla kan göra något för att minska sopberget. Avfallsmängderna ökar med x antal procent per år. Vi måste aktivt ta ansvar om det ska bli någon skillnad, säger Eva Adersjö, marknadschef på Renova.

Kampanjen ger tips och idéer på hur man själv kan minska sitt avfall. Bland annat har alldeles för små bilder satts upp i stortavlorna.
– Vi visar på det sättet att vi förbrukar mindre papper genom att göra annonserna mindre. Förhoppningen är att det ska väcka tankar och idéer hos var och en hur man själv kan förändra.

Vad har ni för budget?
– Det vill jag inte gå ut med men det rör sig inte om några stora pengar om man jämför med andra företag. Det är en ganska modest budget, säger Eva Adersjö.

Kampanjen kommer också att kompletteras med dr till olika kundsegment.

Renova, som är ett kommunalt bolag, har flera byråer knutna till sig. Hela förra året gjorde reklambyrån Goss det mesta av företagets kommunikation. I år är det Frank & Earnest som tilltalat mest.
– Det finns egentligen ingen anledning till det. Båda är duktiga byråer. Det handlar mer om att det fallit sig så, säger Adersjö.

Vad fick ni för respons på förra årets kampanj?
– Vi har fått bra respons och bra uppmärksamhet. Många privatpersoner och företag har hört av sig och påtalat att de gillar att vi går i bräschen för det här. Vi har en långsiktig plan med det här jobbet och har gradvis skruvat upp budskapet hela tiden.

Renova har jobbat med satsningen ett par år men det var först 2007 som kampanjen fick en tydligare inriktning.

Vad har ni för vision?
– Vi vill leda utvecklingen mot en långsiktig hållbar utveckling.

Renova

Beställare: Eva Adersjö, marknadschef Renova
Byrå: Frank & Earnest
Arbetsgrupp: Peter Wettéus ad, Bo Larsson copy, Christer Andersson cd, Jenni Carström original, Susanna Lucic produktionsledare, Magnus Vennersten projektledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.