Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Smakfullt varumärkeslyft

Publicerad: 8 september 2010, 14:21

Glöm tv, print och webb. Senaste nytt inom ­reklamvärlden hämtas från England: art and business. Ett svenskt ­företag som gör om hela sitt reklamtänk är Selecta. Kaffe- och snacksleverantören satsar på fotokonst, just nu med fotoutställningen ”Smak”. – Vi bygger vår varumärkesplattform i Sverige på den här sponsringen av konst, säger Catherine Sahlgren, vd för Selecta i Norden.


Ämnen i artikeln:

Brand PRPontus Nyström

truetrue2020-09-10T07:00

Catherine Sahlgren, vd för Selecta i Norden, och Pontus Nyström, vd på Brand PR, väljer fotokonst för att lyfta varu-märket. (Foto: Andreas Elgstrand)

År 2009 lade Selecta all sin marknadsföring på tv, enligt Sifo Reklammätningar. Men med sin nya partner, Brand PR, tänker företaget om och satsar nu allt på att gifta ihop sig med konstvärlden.
– Catherine Sahlgren kontaktade mig för att diskutera vad man ville göra i framtiden, hur man skulle ta varumärket till nästa nivå. Efter bollande fram och tillbaka landade vi i ”arts and business”, säger Pontus Nyström, vd på Brand PR. 

Första delen i satsningen för Selecta är en fotoutställning på Scandic Anglais där 20 svenska fotografer fritt tolkar begreppet ”smak”. En av utställarna är Bingo Rimér. En annan är en medarbetare på Selecta.
– Det var viktigt att både externt och internt visa att det finns flera syften med den här satsningen: lyfta fram duktiga fotografer, visa att vi tycker att det är viktigt med konst, och inte minst lyfta upp frågan ”vad är smak?”, säger ­Catherine Sahlgren.

Vad räknar ni med att få ut av satsningen?
– Konst och kreativitet handlar mycket om associationer, och vår koppling till begreppet ”smak” är ju självklar.
– Sedan kan ”smak” tolkas på så många olika sätt, det är inte bara något man känner när man äter eller dricker. Man ska driva affärer på ett smakfullt sätt, man ska ha den goda smaken att ta ansvar för miljö och människor. Ja, det finns många associationer som vi vill sätta fingret på. Men sedan vill jag framhäva att vi inte någonsin igen kommer att satsa på traditionella medier.

På vilket sätt bygger utställningen ert varumärke?
– Genom att ge fotograferna möjlighet att tolka begreppet fritt hoppas vi att folk ska upptäcka hur mångfacetterat vi är som företag.

Har ni fått mersmak och kommer att fortsätta i flera år med konstprojekt?
– Det får vi se. När det här året är slut ska vi utvärdera resultatet, och sedan bestämmer vi oss hur vi ska gå vidare, säger Catherine Sahlgren.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Brand PRPontus Nyström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News