Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Smaklöst, ANR!"

Publicerad: 19 mars 2009, 16:45

ANR BBDO är nominerad till Guldägget för Gaisblomman i kategorierna Integrerad och PR. Men kampanjen är ett plagiat. Nu anklagas byrån för att stjäla material från sina egna kunder. – Det är väldigt smaklöst, säger Lena Holm, generalsekreterare på Majblomman


ANR BBDO har varit mångårig samarbetspartner till stiftelsen Majblomman.
Under 2008 gick reklambyrån bakom ryggen på sin kund och använde Majblommans interna material på byrån för att ta fram plojkampanjen för IFK Göteborg.

Stiftelsen Majblommans generalsekreterare Lena Holm är mycket upprörd över att kampanjen åter dyker upp och att reklambyrån har nominerat den, trots att byrån hade lovat att avsluta kampanjen.

– Vi har talat med våra jurister om deras nominering och de ger beskedet att det inte är ovanligt att man använder sig av olagliga kampanjer i tävlingssammanhang. Vi tycker att det är väldigt tråkigt att man har gjort den här kampanjen. Men om de anser att det är så roligt att vara med i Guldägget och tävla får de väl vara det, säger Lena Holm, generalsekreterare för stiftelsen Majblomman.

Lena Holm är riktar stark kritik mot byråns agerande:

– ANR BBDO bröt mot praxis när de lämnade ut information om vår kampanj för Majblomman för att IFK skulle kunna göra det här. De har använt sig av en exakt samma blomma och samma kampanjaktiviteter som vi gjorde under åren. Jag tycker det är väldigt smaklöst att använda majblomman i det här sammanhanget, att snylta på vårt varumärke och vårt renommé.

Hur ser du på ANR BBDO idag?
–  Det är beklagligt att de utnyttjade sin kunskap om majblomman och oss som kund för det här.

Kommer ni att gå vidare?
–Vi har inte tid att gå vidare med det här. Vi ska bekämpa barnfattigdom i Sverige.

Resumé har sökt Majblommans dåvarande projektledare Joakim Brinkenberg för en kommentar.

Idag jobbar Majblomman med byråerna Rewir och Sturm & Drang.

Claes Bodén är vd för pr-byrån Jung Relations och ordförande för kategorin pr. När Resumé når honom är han ytterst ovillig att prata om ANR BBDOs bidrag Gaisblomman.
– Jag vill inte uttala mig om det.  

Kände du till konflikten?
–  Jag vill inte uttala mig om det.

Varför vill du inte uttala dig om det?

–  Du får ringa Digge Zetterberg och ställa frågorna.

Men hon kan väl knappast veta om du som juryordförande har haft kännedom om en anklagelse om plagiat?
– Jag vill inte uttala mig om det.

Claes Bodén återkommer till Resume.se och förtydligar att han inte kan uttala sig i frågan eftersom han skrivit på ett tystnadslöfte i samband med juryarbetet.

Resumé har sökt Guldäggsgeneralen Digge Zetterberg för en kommentar men utan framgång.
Resumé har även sökt Nicke Bergström, ordförande i kategorin integrerat för en kommentar men har har inte gått att nå.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.