Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 augusti 2016, 07:48
Vd Erik Sollenberg och Jean Claude van Dammes "Epic Split".
Foto: Yasmine Winberg/Kampanj
Norska reklambyrån SMFB köper ut Forsman & Bodenfors 30 procentiga ägande.
Ämnen i artikeln:
Erik SollenbergKampanjeReklambyråerNorgeReklambranschenSMFBAffärerForsman & BodenforsForsman & Bodenfors har ägt 30 procent av norska reklambyrån SMFB sedan 2006. I samband med köpet bytte byrån namn från Shel & Melnychuck.
forsman &I slutet på juni stod det klart att F&B köps upp av det amerikanska byrånätverket MDC Partners för en halv miljard kronor.
LÄS MER: Forsman & Bodenfors bekräftar affären: Vi köps upp
På grund av försäljningen har SMFB:s partners erbjudits att köpa tillbaka ägardelen, skriver Kampanje. Samtidigt så slutar SMFB:s vd Christian Steen och ersätts av Kristian Kristiansen.
– Jag har haft en relation med Forsman & Bodenfors sedan 2001, först som kund i nästan fem år och sedan tio år som kollega. Det spelade självklart in och var en bidragande orsak till tidpunkten för mitt beslut, säger Christian Steen till Kampanje.
SMFB har i många år setts som den främsta utmanaren till Norges mest framgångsrika reklambyrå Try. SMFB:s byråintäkter växte under 2015 med 65 procent till 80 miljoner norska kronor efter att byrån vunnit uppdrag för bland andra Circle K och Diadora.
Det är oklart om SMFB planerar att byta namn.