Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Smicker: ”Vi behöver inga ad:ar längre”

Publicerad: 18 Februari 2014, 12:11

Johnnie Mellmström.

Foto: Från film om Kundklubbsdagen.

Smicker med kunder som Volvo, Telia och Halebop har gjort sig av med sina ad:ar. Förklaringen är att den typen av kompetens inte behövs längre: – Våra kunder vill att vi skapar sömlösa upplevelser över alla plattformar och då behöver vi en bredare kompetens, säger Johnnie Mellström, kreativ chef och planner på Smicker.


Ämnen i artikeln:

TeliaVolvoSmickerHalebopKOMMJessica Bjurström

Johnnie Mellström menar att man behöver user design—och user  experience-kompetens, vilket gör att klassisk ad-kompetens inte längre  efterfrågas av byrån.

Det låter som ett dramatiskt besked till ad-kollektivet?
–  Jag vill inte dra för stora växlar, men det är i alla fall den  utvecklingen vi ser. Det är ju inte så konstigt egentligen, utan jag  tror att reklambranschen behöver se över hela sin affärsmodell på grund  av den digitala utvecklingen, säger Johnnie Mellström.

Han tycker  ändå att det finns kraft i en klassisk ad, men att den typen av kompetens måste  vidareutbilda sig inom just user design och user experience, vilket  beror på den digitala utvecklingen där kunderna går mellan olika  plattformar.

– Jag tycker nog att copywriters redan har gjort den  resan och ändå har sin roll i en värld där upplevelserna blir alltmer  visuella, säger Johnnie Mellström.

Hur reagerade era ad:ar på att ni inte längre behöver deras kompetens?
– Jag tycker ändå att det finns en förståelse för hur utvecklingen ser ut idag, säger Johnnie Mellström.

Smicker jobbar med storföretag som Volvo, Telia och Halebop. Samtliga efterfrågar sömlösa varumärkesupplevelser för sina kunder.

Vad tycker du att dagens ad:ar bör göra?
–  Komplettera grundkunskaperna så att de går tvärs över alla plattformar.  Dels finns det ju utbildningar, dels finns det sätt att jobba för att  komma in i sådana sammanhang, säger Johnnie Mellström.

KOMMs vd, Jessica Bjurström, menar att man tydligt ser hur de olika disciplinerna går in i varandra.

Hon ser dock inga tecken på att ad:ar inte skulle behövas i framtiden.

– Vi ser däremot att ad:n som befattning uppdaterar sin digitala UX-kompetens, den analoga finns redan, säger Jessica Bjurström.

Hon tycker sig också se en trend att byråer alltmer skräddarsyr teamens kompetens utifrån de olika uppdragen.

–  Teamen ser inte ut som de gjorde tidigare, utan det kommer inte att  finnas några klassiska uppdrag. Varje uppdrag är unikt, säger Jessica  Bjurström.

Hon tycker att många ad:ar i landet redan sitter med den kompetens som behövs och att man på utbildningarna är väl föreberedda.

–  Jag tror att det alltid kommer att finnas ett behov av ad:ar och tittar  man på nomineringarna till Guldägget så ser man att ad-folket besitter  den typen av kunskap som krävs. De förstår hela eko-systemet, säger  Jessica Bjurström.

Men behöver en klassisk ad ändå sätta sig i skolbänken?
–  Jag tycker att de sitter i skolbänken varje dag. De bästa människorna  vet ju vad man har för luckor i sina kunskaper och gör något åt det,  säger Jessica Bjurström.

Hon påpekar också att det inte är så konstigt att man byter ut sin AD-flotta om man planerar att styra om från DM-byrå till fullservicebyrå.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.