Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Smink-kampanjen som får en oväntad twist

Publicerad: 26 oktober 2015, 10:25

Lägger du märke till något särskilt i Shiseidos nya reklamfilm?


Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Reklam för make up-produkter är ofta generisk och passerar radarn för vad som normalt sett diskuteras i kreativa sammanhang. Men nyligen lanserade det japanska sminkmärket Shiseido en reklamfilm som har fått stor uppmärksamhet. På knappt två veckor har den fått över fem miljoner startade strömmar på Youtube.

I filmen möter vi ett gäng skolflickor som poserar svalt i sitt klassrum med typisk hissmusik i bakgrunden. Så långt är det förmodligen ingen tittare som höjer på ögonbrynen eller känner något större känslomässigt engagemang. Men plötsligt byts musiken mot hip-hop, och snart får tittaren en oväntad bild av hur filmen skapats.

Budskapet som förmedlas i slutet (på japanska) är "Vem som helst kan vara söt". Men huvudpoängen är snarare att den säger något om våra egna fördomar. Lyckas du klura ut vad det är?

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.