Reklam
Smink-kampanjen som får en oväntad twist
Publicerad: 26 oktober 2015, 10:25
Lägger du märke till något särskilt i Shiseidos nya reklamfilm?
Ämnen i artikeln:
ReklamfilmFT
Fredrik Thambert
Reklam för make up-produkter är ofta generisk och passerar radarn för vad som normalt sett diskuteras i kreativa sammanhang. Men nyligen lanserade det japanska sminkmärket Shiseido en reklamfilm som har fått stor uppmärksamhet. På knappt två veckor har den fått över fem miljoner startade strömmar på Youtube.
I filmen möter vi ett gäng skolflickor som poserar svalt i sitt klassrum med typisk hissmusik i bakgrunden. Så långt är det förmodligen ingen tittare som höjer på ögonbrynen eller känner något större känslomässigt engagemang. Men plötsligt byts musiken mot hip-hop, och snart får tittaren en oväntad bild av hur filmen skapats.
Budskapet som förmedlas i slutet (på japanska) är "Vem som helst kan vara söt". Men huvudpoängen är snarare att den säger något om våra egna fördomar. Lyckas du klura ut vad det är?