Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Smirnoff tar vara på varumärkets rika historia

Publicerad: 11 Oktober 2019, 08:46

Smirnoff har flytt från ryska tsarer, kämpat mot alkoholförbudet och grundaren har blivit skenavrättad inte mindre än fem gånger. I sin största globala varumärkeskampanj på 25 år försöker man med hjälp av 72andSunny ta tillrätta på det arvet.


Ämnen i artikeln:

72andSunnyReklam

För vissa varumärken är det lättare än andra att gräva i sin historia och hitta något som intresserar en målgrupp bortom företagets egna anställda. Ett sånt varumärke är Smirnoff, världens största vodkaproducent.

När Smirnoff nu gör sin största globala varumärkeskampanj på 25 år har man jobbat med regissören Rupert Sanders, regissören bakom Hollywoodproduktioner som Ghost in the Shell och Snow White and the Huntsman.

Tillsammans med 72andSunny New York berättar han historien om hur varumärkets grundare Vladimir Smirnov tvingades fly det tsarstyrda Ryssland för att möta nya svårigheter i alkoholförbudets USA. De väver även in varumärket i Kalla kriget och hur vodka gick från flyktsoda till att bli alltmer populärt och accepterat hos den breda allmänheten.

– Även om många av de senaste årens kampanjer och initiativ gått på flera marknader är det här den första integrerade globala kampanjen på länge. Vi kommer att gå tungt i tv, utomhus, digitalt, i sociala medier och i print, säger Smirnoffs globala marknadschef Neil Shah.

Se TVC:n och några av printenheterna nedan. Den uppmärksamme noterar även att man valt ett lite udda soundtrack till filmen, nämligen en bearbetning av Ol Dirty Bastards moderna klassiker "Shimmy, Shimmy Ya".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

72andSunnyReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.