Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SMS ska locka fler bostadsköpare

Publicerad: 12 januari 2009, 08:48

Skicka ett sms från den plats där du befinner dig och få tillbaka en lista på bostäder till salu i området. Så ser den nya mobiltjänsten ut som ska göra att Svensk Fastighetsförmedling hetare på marknaden.


Svensk Fastighetsförmedling vill ligga i framkant när det gäller teknik och mobila tjänster, bland annat för att nå en yngre målgrupp. På måndag lanserar fastighetsmäklarkedjan sin nya positioneringstjänst.

– Om du plötsligt befinner dig i ett drömkvarter eller en helt ny stad utan förkunskaper så räcker det numera med ett sms för att undersöka aktuellt bostadsläge och inleda jakten på den nya bostaden, säger Niclas Strahner, chef för extern kommunikation på Svensk Fastighetsförmedling.

Tjänsten, som är framtagen av webbföretaget Avantime, går ut på att man skickar ett sms och får tillbaka information om de närmaste bostäder som Svensk Fastighetsförmedling har till salu där man befinner sig.

Varför gör ni det här?
– Det finns idag fyra gånger så många mobiler som datorer och mobilen har blivit vår dagliga informationskälla. Med den här tjänsten vill vi ge kunden större valfrihet och öka tillgängligheten till oss, säger Camilla Tienso, marknadschef på Svensk Fastighetsförmedling.

Tjänsten ska marknadsföras med en kampanj signerad Hägerfredlund  och Projector , som även den startar på måndag. Bland annat kommer Svensk Fastighetsförmedling köra en reklamfilm i TV4 under tre veckor.
– Vi kommer även att gå på webben, med mobil marknadsföring och i våra egna kanaler samt ha ett kundevent.

Vad har ni för målgrupp?
– Vi har en övergripande strategi för att nå en yngre målgrupp men just den här tjänsten och kampanjen vänder sig till den breda massan, det finns så mycket kundnytta i tjänsten. Boende är en känslomässig sak. Att kunna vara ute och promenera och känna att det här området vill jag bo i och sedan få se lediga lägenheter i området tilltalar nog alla, säger Camilla Tienso.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.