Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Snabb ökning för alkoholreklam

Publicerad: 8 Februari 2012, 07:39

Alkoholreklamen växte med 25 procent under förra året i Sverige, enligt Sifo.

Foto: Pressbild.

Alkoholreklamen fortsätter att öka i Sverige. Enbart under förra året steg den med 25 procent och omsatte 800 miljoner kronor, enligt Sifo. Men Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier, tycker dock att siffrorna bör tas med en nypa salt.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MarknadsförbundSifo

I veckan fick ett 40-tal importörer och tillverkare av öl, vin och sprit utbildning i hur man gör laglig reklam, enligt Ekot.

En av dessa är Christoffer Wärmö från Malmköping nya spritbolag:
–  Vi kommer att börja med Södermanland och försöka få ut våra produkter  på den lokala marknaden framför allt, säger han till Ekot.

Ekots  granskning visar alltså att alkoholreklamen fortsätter att öka i  Sverige.  Enbart under förra året steg den med 25 procent till 800  miljoner kronor, enligt Sifo.

Men Cecilia Giertta, vd för Sveriges  Bryggerier, hävdar ökningen inte så dramatisk eftersom alkoholreklamen  inte har varit tillåten så många år i Sverige:
– Kronmässigt är det inte så mycket, säger hon.

Hon  räknar snarare med en ökning på 10-20 miljoner kronor per år, men enligt  Cecilia Giertta beror ökningen snarare på att man räknar in  tv-reklam som sänds från andra länder också

Jan Fager, Sveriges Marknadsförbund, räknar inte heller med några större ökningar framöver, utan tror på en mer lokal marknad:
–  Vi ser även vintillverkning och till viss del även whisky i Sverige,  som genom Internet och lokalpress kan börja marknadsföra sig, säger han  till Ekot.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.