Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 september 2010, 06:31
Självreglering av reklamen kan fungera. De senaste fem åren har matreklam riktad mot barn i EU minskat med 70 procent.
I mitten av 00-talet var framför allt snabbmatsindustrin utsatt för hård kritik för sin marknadsföring mot barn som påstods skapa barnfetma. Då engagerade sig elva stora livsmedelstillverkare i EU för att förändra sin barnreklam. Samarbetet som kallas EU Pledge innebär bland annat att undersöka hur matreklamen riktad mot barn förändras över tid.
Nu har Accenture Media Management gjort en större undersökning där reklam riktad mot barn i år jämförs med 2005. Undersökningen visade att 70 procent av investeringar i matreklam har friviligt stoppat all reklam riktad till barn. Barn tittar på 60 procent mindre matreklam generellt. I barntidningar har matreklamen helt försvunnit.
Undersökningen genomfördes i Grekland, Ungern, Holland, Polen, Portugal och Spanien.