Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Snacka om kreativ höjd!

Publicerad: 30 maj 2008, 09:52

I går hoppade en tolv fallskärmshoppar ut 12000 meter över Madrid och formade ordet HONDA. Allt sändes direkt under en reklampaus på engelska Channel4.


Hoppet var den första direktsända reklamen i engelsk tv och uppladdningen inför hoppet har pågått i två veckor. I en serie korta dokumentärlika filmer under reklamavbrott har engelsmännen fått se hur fallskärmshopparna har förberett sig.

Filmernas enda avsändare har varit Difficult is worth doing vilket lett vidare till en webbsajt.
Bakom eventet finns Honda som lanserar den nya versionen av bilmodelen Accord. Kampanjen görs av Wieden & Kennedy London men live-hoppet i går producerades av Channel4s inhousebyrå 4creative.

Det var länge oklart om hoppet skulle genomföras eftersom det var molnigt över Madrid. Men tio över åtta igår kväll blev det grönt ljus för uthoppet. Formationerna av H-O-N-D-A lyckades men det var nära att laget gled isär när N formades.

Formationerna filmades ovanifrån av en hoppare. Hoppet var inte bara en del av en spektakulär kampanj. Engelsmännen tittar allt mindre på tv-reklam och använder digitala videobandspelare för att spola förbi reklamen. Livesänd reklam är ett sätt att dra tillbaka tv-publiken, säger Channel4s försäljningschef Andy Barne till Guardian.
– Vi vill skapa något omissbart och vad kan vara bättre än att producera det första direktsända reklameventet på tv. Det handlar om att skapa en snackis i stort format, hantera riskerna och bli sedd som en pionjär.

Se filmen nedan:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.