Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Snacka om tvålopera

Publicerad: 9 Februari 2012, 10:07

Foto: Carl Kleiner/Minkmgmt

DDB har hjälpt Kungliga Operan med en kampanj för en ny duschtvål – Opera Soap. Tvålen säljs på Åhléns och har text till tre arior samt biljett till en föreställning.


Ämnen i artikeln:

DDBKungliga Operan

DDB och Kungliga Operan har tidigare nått framgångar med kampanjer som Känsloplaneraren och Weekday Ticket.

Nu introduceras alltså en serie duschtvålar med namnet Opera Soap:
–  Den breda allmänheten ser opera som något ganska svårt och snobbigt som  man inte har någon relation till. Däremot har nästan alla sjungit i  duschen, och det födde idén att ta fram riktiga operatvålar, säger Olle  Langseth på DDB i en kommentar.

Han hävdar att tanken är att ge en  mer avspänd bild av opera och få andra målgrupper att gå dit.

Opera  Soap finns i tre dofter – Carmen, La Bohème och Tosca.

Tvålen  säljs på Åhléns City och med den följer text till tre arior. Utöver  detta medföljer en operabiljett till en av föreställningarna.

Kampanjen  lanseras i alltifrån skyltfönster, montrar och folders till en  kampanjsajt, banners, klubbmagasinet Åhlens och varuhusets nyhetsbrev.

DDB:s arbetsgrupp består av:
Business  Director – Maria Lundvall Projektledare/Produktionsledare – Tina Munck  Planner – Karl Wikström Art Director – Tove Langseth Copywriter – Olle  Langseth Design – Anders Lövgren, Elin Skogkvist Creative Director –  Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson Digital Design - Susanna Averpil Web  Developer – Rickard Berggren, Alexander Ekman, Sebastian Ross Head of  Digital Production – Jojo Brännström Technical Director – Andreas Fabbe  Faktor– Anna Hellenberg Retusch – Christian Björnerhag.

Kungliga Operan har också samarbetat med CCS, som har tillverkat tvålarna.

Opera Soap  släpps den 18 februari och priset hamnar på 199 kronor, inklusive  själva biljetten.

Mer information finns på  www.operasoap.se

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDBKungliga Operan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.