Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Snapchat får fotobaserade annonser

Publicerad: 20 Juli 2016, 08:11

Snapchat har sökt patent på ett system som gör det möjligt att känna igen det användarna fotar och anpassa annonseringen efter det.


Ämnen i artikeln:

Business InsiderSnapchat

Tekniken kallas för objektidentifiering och är en typ av artificiell intelligens som identifierar objekt i bilderna. Baserat på vad funktionen identifierar får användarna riktade annonser, enligt Business Insider.

Redan i januari 2015 ansökte Snapchat om patentet, men först nu har uppgifterna blivit kända.

Tekniken ska också kunna användas till att generera passande fotofilter.

Redan tidigare har det stått klart att Snapchat börjar anpassa annonser till användarna, i och med en ny klausul i användarnas privata policy som innebär att Snapchat ska tillåtas att använda användarnas information för att anpassa innehållet, till exempel annonser.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Business InsiderSnapchat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.