Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Snapchat funderar på TrueView-annonser

Publicerad: 2 januari 2018, 12:50

Enligt uppgifter till AdAge funderar Snapchat på att tvinga sina användare att se annonser i minst tre sekunder innan de kan ta sig vidare.


Ämnen i artikeln:

ReklamSnapchat

Snapchat har länge varit försiktiga med annonser på sin plattform. Idag kan användarna snabbt klicka bort de annonser som dyker upp mellan de olika videoklippen, något de allra flesta gör inom mindre än en sekund.

Nu funderar dock bolaget på att införa annonser liknande YouTubes TrueView. TrueView-annonser innebär att användare tvingas titta på annonsen i minst fem sekunder innan de kan hoppa över den. På Snapchat skulle användare, om förändringen införs, tvingas se annonser i tre sekunder innan de kan klicka sig vidare.

Enligt källor till AdAge försöker Snapchats annonsavdelning just nu ligga på cheferna om att godkänna förslaget som skulle leda till högre annonsintäkter.

Enligt den amerikanska branschorganisationen Media Rating Councils riktlinjer räknas en videoannons inte som visad om den inte setts mer än två sekunder.

– Snapchat har en ung publik, vilket är jättebra, men de visar inget större engagemang med annonser. De behöver införa en typ av annonser som kan fånga användarnas uppmärksamhet under en längre period, berättar en anonym annonsör för AdAge.

Det är ännu oklart var och när annonsformatet kommer att synas, eller om det ens ska införas. Enligt AdAge är det dock troligt att de lämpar sig bättre i samband med material från Snapchats mediepartners.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamSnapchat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News