Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Snapchat lanserar första globala kampanjen

Publicerad: 31 juli 2019, 07:13

Snapchat som möjliggörare till vänskap – det är tanken som driver videoplattformens första globala kampanj.


Ämnen i artikeln:

ReklamSnapchat

De senaste åren har Snapchat fått se Instagram kopiera flera av deras nyckelfunktioner, en strategi som visat sig framgångsrik. Även om Snap sedan börsintroduktionen för snart två år sedan haft en del ekonomiska bekymmer verkar det dock som att plattformen nu fått mer vind i seglen. När moderbolaget Snap Inc häromveckan presenterade siffrorna från årets andra kvartal steg aktien för första gången över introduktionsvärdet.

Nu väljer man att för första gången släppa en global varumärkesbyggande kampanj. Kampanjen, som kommer att gå utomhus, tv och i en rad digitala aktiviteter, kretsar kring vänskap och hur Snapchat kan fungera som möjliggörare för den. TV- och utomhusenheterna kommer att visas på en rad nyckelmarknader. På Snapchats Youtube-kanal kan man även se en rad klipp med utvalda användare som berättar om sin vänskap. Kampanjen är framtagen av Snapchats inhouse-team i samarbete med den New York-baserade kreativa byrån SpecialGuest.

I utomhusenheterna har Snapchat valt att lyfta fram citat från kända historiska personer, alltifrån artisten Joan Jett till Aristoteles och den amerikanska nationalskalden Walt Whitman.

Insikterna till kampanjen kommer från Snapchats egna "Friendship report" som visar hur vänskap påverkas av saker som kultur, ålder och teknologi. En av nyckelinsikterna är att våra verkliga vänner egentligen är ganska få, till skillnad från hur det kan se ut i sociala medier. Undersökningen, som vilar på svar från 10.000 respondenter världen över, visar bland annat att vi i snitt har 4,3 personer vi anser vara våra "bästa vänner", 7,2 "bra vänner" och 20,4 "bekanta".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamSnapchat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.