Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Snapchatguide – så funkar sponsrade filter

Publicerad: 18 November 2016, 07:56

20th Century Fox, Gatorade och Tacobar är några av de varumärken som satsat på sponsrade filter.

En taco i ansiktet? Javisst! Resumé Insikt Kommunikation reder ut nyttan med Snapchats unika annonsformat.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktSnapchatResumé Insikt Kommunikation

Med tanke på att Snapchat-användare i genomsnitt använder 20 sekunder till varje filter och med tanke på att Snapchat uppges ha 150 miljoner dagliga användare globalt (enligt Bloomberg i juni 2016), är sponsrade filter såklart en guldgruva för kommunikatörer.

Varför sponsrade filter?

- Stort utrymme för att leka med kreativiteten. Bara fantasin sätter gränser.
- Engagera Snapchattare med en interaktiv upplevelse.
- Öka varumärkesvärdet.
- Når unga och många.
- Geostyrning.
- Visa upp produkter.
- Många som vill dela.

Så funkar det
Snapchats filter bygger på ansiktsigenkänning. När kameran lokaliserat ditt ansikte, kan form, färg och ljud bytas ut mot en animerad verklighet. Verkligheten skiftar utseende med hjälp av augmented reality.

En sponsrad lins tar i genomsnitt sex veckor att ta fram och annonsörer kan förlita sig på att Snapchat med dess samarbetspartners (ett 20-tal techbolag) både hjälper dem att ta fram det rent kreativa innehållet och anpassar det till rätt format. När filtret är byggt, får annonsören skruva på innehållet tillsammans med Snapchats kreativa team innan det slutligen lanseras. Annonsörerna väljer och betalar för ett visst angivet geografiskt område under en dag.

Än finns det inte möjlighet att köpa filtren i Sverige, men enligt bolagets sajt kommer den möjligheten att "öppna sig inom kort". När Resumé frågar Snapchat om Sverigeplanerna, vill de inte säga någonting. Varken om när, hur eller priser för sponsrade filter.

Enligt Robin Årman, medgrundare av den sociala mediebyrån Wicked Society, är efterfrågan stor bland svenska företag.

"Vi får frågor om detta ett par tillfällen i veckan", säger han.

***

För vilka passar annonsformatet? Vilket innehåll funkar? Vad kostar det? Är det värt investeringen? Hur påverkar Facebooks satsning på video- och fotofilter marknaden?  Det och mycket mer i nya Resumé Insikt Kommunikation. En prenumeration fixar du här.

Mer från innehållet:

5 SVAR FRÅN
Petter Ödeen, cd på Garbergs om varför han tycker att Byggnads, Hemköp och Oatly är varumärken som fattat rätt.

LÄSVÄRT
Julkänslor, framgångsbyråer och politiska konumenter

VECKANS
Ordval

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.