Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Snart behövs inte deras löjligt dyra kreativitet”

Publicerad: 17 Mars 2009, 10:34

Journalisten och entreprenören Linda Skugge sågar reklam- och webbyråer. Branschen består av personer som låtsasjobbar och som bara är bra på en sak: fakturera.


Ämnen i artikeln:

Linda Skugge

Linda Skugge sågar reklam- och webbyråerna. Foto: Hanna Teleman

Det är i en krönika på E24 som Linda Skugge gör sin sågning. Hon börjar med att te två exempel från nyhetsflödet. Sökannonsföretaget Keybrokers vd Fredrik Arnander som säger till Dagens Industri att annonser på nätet inte ska vara kreativa – de ska vara relevanta. Hon jublar också över prispressen som lågkonjunkturen fört med sig. Hon nämner Vägverket som pressade timpriset till 245 kronor för nya mediebyrån Promedia.

”Alla stora byråer har all anledning att vara rädda. Snart behövs inte deras löjligt dyra ”kreativitet”. Uppstickarföretagen tar över och dumpar hela marknaden. Och webbyråerna kan vara ännu räddare. För proffsen är en massa självlärda begåvade 19-åringar. Inte 35-plusare som gått ”rätt” utbildning och hänger på ”rätt” Stureplans-fredagsöl.”, skriver Skugge i krönikan på E24.

Hon tar också upp sina egna erfarenheter med egna boksajten Vulkan.
” Jag vägrar att betala för att Stureplansfolk ska få ha lekstuga. Jag glömmer aldrig byråkvinnan iklädd för stora glasögon som såg mig rakt i ögonen och sa att ”det allra viktigaste för Vulkan.se nu är att ni får en grafisk profil” och så kom det en offert på 150 000.”

Läs mer: Copywritern som ger Linda Skugge rätt

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Linda Skugge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.