Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Snoop Dogg i varumärkesstrid med NHL-klubb

Publicerad: 1 Februari 2019, 08:12

Toronto Maple Leafs, vars emblem är ett lönnlöv, gillar inte logotypen som rapstjärnan Snoop Dogg har valt för sitt marijuanaföretag. Och inte heller den ovanliga stavningen.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenReklam

Rapstjärnan Snoop Dogg är inte bara det nya ansiktet utåt för den svenska betaltjänsten Klarna.

Calvin Broadus, som han egentligen heter, är även entreprenör och driver bland annat bolaget Leafs by Snoop som sedan 2015 säljer marijuanarelaterade produkter i Colorado i USA. I juli i fjol ansökte bolaget om varumärkesskydd i landet.

Men den kanadensiska NHL-klubben Toronto Maple Leafs gillar inte marijuanabolagets logotyp och skickade i december in en officiell skrivelse, skriver Independent.

Toronto Maple Leafs emblem är ett lönnlöv medan Leafs by Snoops logotyp föreställer ett marijuanalöv.

Logotyperna:

Kollage: Resumé

"Designen ger ekon av och är mycket lik Maple Leafs-designen", skriver klubben och anmärker bland annat på texten 'Leafs by Snoop' är skrivet med ett vitt typsnitt inuti ett löv.

Toronto Maple Leafs reagerar även på den ovanliga stavningen i Snoop Doggs bolagsnamn, alltså 'leafs' istället för det grammatiskt korrekta 'leaves', och menar på att det kan leda til förvirring.

Vidare skriver klubben att Toronto Maple Leafs har varit en "ikonisk medlem" av hockeyligan NHL sedan 1917 och att de använt sin logotyp kommersiellt i USA sedan 1927.

Läs även: Snoop Dogg går in i Klarna och byter namn till Smooth Dogg – här är kampanjen


Ämnen i artikeln:

VarumärkenReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.