Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Snuskgodis eller pr-kupp?

Publicerad: 28 augusti 2009, 05:50

Sex i reklam säljer och upprör. Men det upprör inte lika mycket som förr. Därför misstänks godistillverkaren Haribo ha fabricerat en insändare i Daily Mail som rasar mot oanständiga limefrukter på godispåsar.


Snuskig? Haribos citruskola Maoam.

De brittiska tidningarna, inklusive reklamsajten Brand Republic, högg direkt på Daily Mails insändare i går. En småbarnspappa berättar om hur upprörd han blivit när han köpte en påse godis av Haribos varumärke Maoam till sina två barn, Benjamin och Ofelia. På väg ut från butiken upptäcker han illustrationen på påsen: en lime och en citron i en ”sinnlig brottningsmatch”. Limen, som pappan uppfattade som mannen av de två frukterna, hade ett otäckt uttryck i ansiktet.

Pappan berättar vidare hur han och hans fru försöker behålla sina barns oskuldsfullhet och är bestört över hur flera års uppfostran riskerade att spolieras av en godispåse. Han har framfört sina klagomål till tillverkaren som svarat att man moderniserat godiset men hade inga intentioner att illustrera med sexbilder på påsarna. Godispåsarna har visats för både unga och vuxna och ingen har anmärkt något.

Pappan är inte nöjd utan försöker nu få igång en bojkott, åtminstone i den lokala församlingen han lever i.
Brevskrivaren har Pontefract som adress och Brand Republic noterar att det är samma adress som Haribos huvudkontor har. Under gårdagen gick det inte att nå någon ansvarig på Haribo.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.