Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Snygg är trygg i baren

Publicerad: 30 Augusti 2013, 13:08

Carlan Snygg har hittat hem. Här befinner han sig på en av sina arbetsplatser – Bistro Rigoletto.

Foto: Andreas Elgstrand.

Carlan Snygg har barlivet i blodet. Med reklamutbildning och erfarenheterna från några år på byråer är han nu tillbaka i krogbranschen – som creative director för en av Stockholms mest snabbväxande restaurangkoncerner. – Jag har världens bästa jobb. Allt har fallit på plats, säger han.


Ämnen i artikeln:

Carlan Snygg

Carlan Snygg – du kanske hajar till över namnet. Även om det kan vara fördelaktigt i en tuff bransch att inte heta som alla andra är det faktiskt inte taget eller konstruerat.

– Carlan är ett smeknamn som jag fick tidigt. Jag heter Carl Fredrik i mellannamn utan bindestreck. Det var lite förvirrande så jag har egentligen aldrig kallats för något annat än Carlan. Snygg-efternamnet är ett gammalt soldatnamn, helt enkelt, som min kära mamma från Göteborg har gett mig.

Resumé träffar honom på en av hans arbetsplatser – Bistro Rigoletto på Kungsgatan nära Stureplan i Stockholm. Det är en av Familjen Ahlboms många restauranger i stan. Koncernen driver även Hotellet, Storstad samt nattklubbarna Olssons skor och Solidaritet. Inom det närmaste året ska gruppen öppna sju nya krogar. Hornhuset vid Hornstull och Enzo's är redan igång  och flera nya koncept ska startas upp i Tolv Stockholms väldiga lokaler under Tele 2 Arena.

Carlan Snygg tillträdde som creative director den 1 april "som ett aprilskämt", som han själv uttrycker det. Och han har en del att göra.

Den yrkesmässiga stressen och pressen hanterar han genom att träna – stenhårt. När vi träffas grimaserar han över sin träningsvärk från morgonens tuffa fyspass.

– Jag tränar brasiliansk jiu-jitsu under Waldo Zapata och är SPR-instruktör. SPR står för ”Stark På Riktigt” –  45 minuters högintensiv konditionskrävande funktionell brottarfys, tre gånger i veckan, klockan sju på morgnarna.

Vad har du för idrottsbakgrund?
– Inget mer än att jag gillat att träna mycket, jag spelade basket, gjorde lumpen som jägarsoldat för att jag skulle se om jag klarade av det, jag har alltid gillat den fysiska pressen, sedan blev jag  väl som många 20-åringar otränad och spritfet. Jag bestämde mig för att ta tag i det. Jag har alltid gillat kampsport, och på den vägen är det.

Det flitiga motionerandet balanserar upp livsstilen i krogbranschen. Restauranglivet har han med sig från unga år.

– Jag började min bana på Riche i baren, av en slump, samtidigt som jag pluggade statsvetenskap, jag var 21 då. Jag gillade det väldigt mycket och dom tyckte väl kanske att jag hade fallenhet för det så då. Det var långt innan Filip & Fredrik sjöng om Riche, det var en väldigt rolig tid att komma dit. Lilla Baren profilerade sig som en alternativ bar på Stureplan. 2003 fanns det inte jättemånga alternativa barer som utan att skämmas skulle spela The Smiths en torsdagskväll.

Hur mycket samlingsplats var Riche för medie- och reklambranschen på den tiden?
– Nu på Riche är det ju nästan på ett roligt sätt parodiskt, det har nästan blivit en grej av det. Då var det mer ett coolt ställe för alternativa musiker, kulturarbetare, konstnärer och journalister – den målgruppen.

Carlan Snygg jobbade på Riche mellan 2003 och 2008 – sedan mötte han byråvärlden genom Jakob Grandin på eventbyrån GFC.  Snygg blev projektledare på byrån som bland annat ligger bakom succé-innestället Trädgården, som numera finns vid Skanstull.

– Vi fick verkligen göra roliga stora grejer och jobbade med Adidas och Nike, det var skitkul. Det var där jag började gilla att konceptualisera stora samlingar, det var kul att sätta ramarna för vad folk ska göra och uppleva på en fest.

I samband med uppdrag för Mercedes Benz Fashion Week började han intressera sig för den tekniska produktionsdelen, blev frilans och jobbade mycket med produktionsbolaget Mister Krister där han var regiassistent för Jens Sjögren och produktionsassistent för Cornelia Opitz och Anna Sofia Mörck.

– Då insåg jag att alla mina intressen verkade mynna ut i marknadsföring, och då beslutade jag mig för att börja läsa och förstå vad jag höll på med lite bättre, att förstå anledningen till det och förstå helheten, hur processen gick till.

Utbildningen på Berghs ledde sedan fram till kreatörsjobb på byrå. Han började jobba med bland annat reklamprofilen Zeke Tastas på Wiley & Partners.

– Det var oerhört roligt att få vara med på det på riktigt. Det var ett riktigt jobb. Berghs var som en bubbla där man bara går och pratar om reklam, byråer, pitcher och kreativa briefer, det är ju verkligen en plantskola. Men plötsligt fick jag göra det jag hade läst om på riktigt.

Men byrån splittrades och Carlan Snygg och Zeke Tastas drog vidare och startade 2011 den egna byrån The Pistol Agency, tillsammans med Elsa Lindblad och Andrea Gezelius. Den största kunden var Ladbrokes och det blev resor till London för inspelning av reklamfilmer med Linda Callenholt och Calle Isberg på Hobby Film.

– Det var som att lägga i femmans växel, vi gjorde allt själva. Det var jättekul, roligt men jättejobbigt samtidigt. Men jag tror att det är nyttigt att våga testa och kunna kasta sig ut i det osäkra. Det ”värsta” som kan hända är att man kommer därifrån med en erfarenhet. Men det klart att det var stressande att ansvara för att fyra personer fick lön, det vill jag inte göra igen.

Olika omständigheter gjorde sedan att Carlan Snygg återvände till krogvärlden, med sina lärdomar om marknadsföring och varumärkesbyggande i bagaget.

–      Jag fick en väldigt intressant förfrågan från en av delägarna för restaurang Tjoget (Hornstull) . Då hade det gått så väldigt bra för Pistol Agency och River (där Zeke Tastas jobbar nu) i samarbetet med Nike. Och det blev ändå naturligt för mig och Zeke att gå åt olika håll.

Carlan Snygg fick en konsultroll för att bygga varumärket Tjoget.

– Det var det jag ville göra, jag märkte det så tydligt. Det var en skön känsla, jag blev väldigt mycket mer bekväm, jag jämförde mig alltid med andra i  det jag gjorde innan. Det är begränsande i stället för att gå på sin magkänsla och få andra att lita på att man vet vad man snackar om.  Det här var något jag förstod på allvar.

Tjoget tog rätt riktning, blev snabbt populärt och omskrivet både här hemma och internationellt och vann dessutom Gulddraken och Bästa bar för Nöjesguiden.

– Man måste bestämma sig för vart man ska, man får inte byta riktning, även om det börjar blåsa. Ska man över Atlanten så måste man genom den där vågen hela tiden tills man kommit förbi den – då är det lugnt. Men jag tror att många letar quick fix-lösningar, de bokar en massa dj:s och går ut på Facebook och pumpar. Om alla gör samma sak blir det ganska tråkigt. Det är det som är utmaningen, man måste erbjuda något nytt inom samma rum för att det ska kännas roligt.

Efter framgångarna på Tjoget värvades han till Familjen Ahlbom Restauranger AB. Där har han titeln som creative director,

–      Jag är ansvarig för Familjen Ahlboms restaurangers alla varumärken, att förädla, förtydliga och i vissa fall förändra varumärkena under vårt paraply. Det som framförallt händer hos oss nu är att vi öppnar väldigt mycket nytt – under ett år öppnar vi sju nya krogar. Det är det jag ägnar mesta delen av tiden åt nu, men samtidigt gör jag taktiska insatser på de befiontliga krogarna också. Vi sitter och lägger pusslet för två år framåt. Målet är att ge förutsättningar för krogarna att själva hitta egna lösningar och återkommande koncept.

–      Jag vill skapa en kreativitet inom företaget. Det var det som var vår grej på Riche i Lilla baren. Vi fick göra allt som vi föreslog. Om vi ville ha pengar för att boka en live-akt så fick vi det – för det låg i linje med vad vi ville vara och den kreativa miljön behövs på krogar.

Carlan Snygg berättar om den stentuffa konkurrensen. Denna sommar finns det 900 nya krogstolar bara runt Stureplan och City.

– Det finns så jäkla mycket bra. Om jag var hungrig nu skulle jag ha svårt att välja vart jag skulle gå. Då måste man addera något för att lyckas i konkurrensen. Man måste till exempel vara den franska bistron som har bäst råbiff samtidigt som man har jättebra frukost – det måste finnas de här extra grejerna hela tiden för att man ska sticka ut.

– Det viktigaste är att det ska vara tydligt vad det är, man måste direkt få en person att känna sig bekväm – det ska vara aktiv service utan att vara påträngande.

Hur tänker ni rent marknadsföringsmässigt?
– Att investera i marknadsföring är inte en jätteviktig del för oss. Det gäller att leverera en bra produkt konsekvent. Det är "word of mouth" som gäller. Pudelns kärna är alltid upplevelsen.

Carlan Snygg inspireras mycket av musik och film. Han tar ständigt nya vägar till jobbet för att se nya saker och skaffa nya infallsvinklar och få andra associationer. Kreativiteten måste vara på topp nu när det stundar en rad nyöppningar.

Under Tele 2 Arena finns ett koncept som som Stockholms Stad och SGA Fastigheter ligger bakom som heter Tolv Stockholm – 12 000 kvadratmeter, öppet tolv timmar om dagen, tolv månader per år – en galleria utan shopping, bara mat och nöje i direkt anslutning till konserterna och matcherna, eller lunchmöjligheter för dom som jobbar i närheten. Där ska Carlan Snygg försöka uträtta stordåd.

– Där kommer vi att öppnar en ny Enzo's – pizza, pasta, dyck innan under och efter match. Vi öppnar även Solidaritet Arena – en ny arena för dansmusik med många roliga dj-bokningar, samt mina tre hjärteprojekt: Davaj Delikatessen, en "hemlig" "I huvudet på John Malkovich"-aktig karaokebar och en enorm festlokal som kan ta upp emot 1500 dansande.

Han skiner när han berättar om satsningarna.

– Jag har världens bästa jobb. Allt har fallit på plats. Jag känner mig hemma igen. Men jag är glad för reklamutbildningen och tiden på byråerna. Utan det hade jag inte alls varit lika bra på det jag gör i dag.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Carlan Snygg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.