Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Socialdemokraterna om tårtattacken

Publicerad: 22 juli 2014, 07:16

Nina Wadensjö

I Alliansens nya reklamfilm porträtteras oppositionens politik som en dyr tårta som till hälften är en jordgubbstårta, till hälften en smörgåstårta - och sputas ned med ketchup. Socialdemokraterna tar ned den hårda passningen med en klackspark.


Ämnen i artikeln:

AlliansenNina WadensjöSocialdemokraternaModeraternaPer Nilsson

"Eftersom de rödgröna har haft svårt att komma överens om sin politik före valet kommer de att göra det efteråt också. Det betyder att du kommer att få något annat än det du hade tänkt dig. De kan heller inte visa vem som ska betala för alltihopa. Det kommer att kosta, mer än det smakar", säger berättarrösten i M&C Saatchis reklamfilm för Alliansen som premiärvisades TV4 i går kväll.

– Med filmen vill vi visa vad som väntar dem inför höstens val på ett så konkret sätt som möjligt. Vi har en samlad allians mot en splittrad opposition. Oppositionen har inte kommit med några besked i en rad sakfrågor. Det måste vi lyfta. Har man bara 30 sekunder så måste man vara tydlig, sade Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson till Resumé inför premiären.

Filmen mottogs med både ris och ros på sociala medier. Vissa ifrågasätter varför Alliansen lägger kraft på att framställa oppositionens politik i dålig dager i stället för att presentera sin egen politik. I det socialdemokratiska lägret tar man dock filmens raljerande innehåll med en nypa salt.

– Jag vill inte säga att jag är kritisk, men det är olika vägar att gå. Man kan välja att kritisera sin motståndare eller fokusera på vad man vill förbättra i samhället. I våra filmer och kampanjer kommer vi att lyfta fram vad vi vill förändra, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Nina Wadensjö till SvD.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.