Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 December 2012, 07:11
SodaStream överväger rättsliga åtgärder efter att brittiska myndigheter beslutat att att inte ta tillbaka sitt beslut om att dra in SodaStreams reklamfilm som de fortfarande anser är nedvärderande gentemot läskedrycker.
Ämnen i artikeln:
SodastreamFörra veckan skrev Resumé om att SodaStreams globala reklamfilm, som började sändas i Sverige för två veckor sedan, har dragits in av myndigheten Clearcast i Storbritannien på grund av den ses som nedvärderande för läskvarumärken.
Daniel Dembovsky, nordisk marknadsansvarig på SodaStream, så då till Resumé:
– Det är absurt att vi håller på att censureras för att vi försöker hjälpa rädda miljön och visar konsumenterna smartare sätt att avnjuta kolsyrade drycker. De borde ha censurerat Ipod-reklamen för att den nedvärderar Walkman i sådana fall, varför händer inte det?
SodaStream och Clearcast har nu haft ett möte och myndigheten vägrar ta tillbaka sitt beslut. Clearcast menar fortfarande att reklamfilmen, signerad Alex Bogusky och Rob Schuham från COMMON Agency, "kan ses som en uppmaning til människor att inte gå till mataffären och köpa läskedrycker, utan i stället hjälpa miljön genom att köpa SodaStream."
Fiona Hope, SodaStreams vd, säger att hon är "mycket oroad" över det slutliga beslutet och hävdar att varumärket nu söker juridisk rådgivning.
Efter att SodaStreams reklamfilm drogs in slog man tillbaka med en ny reklamfilm som kallades "mörklagda bubblor" som visade en svart skärm, med undantag för orden "Om du älskar bubblor, befria dem," och som sedan styrde tittarna till den ursprungliga reklamfilmen på YouTube.
SodaStream för en medveten aggressiv marknadsföringsstrategi gentemot läskjättar som Coca Cola och Pepsi. I somras åkte man till exempel till Coca Colas huvudkontor i Sverige med en släpvagn fylld med tomma plastflaskor, för att visa på hur mycket butlejerad dryck bidrar till nerskräpning.
I en kampanjaktivitet, som genomfördes i Kungsträdgården i våras, samlades ett stort antal tomburkar i en bur. Budskapet var att alla de burkarna och flaskorna kan ersättas med bara en flaska från SodaStream. Detta gjorde att Coca Cola kopplade in jurister då SodaStream använde sig av deras burkar och flaskor i sin reklam.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Sodastream