Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SodaStream får nej på överklagan – överväger rättsliga åtgärder

Publicerad: 5 December 2012, 07:11

SodaStream överväger rättsliga åtgärder efter att brittiska myndigheter beslutat att att inte ta tillbaka sitt beslut om att dra in SodaStreams reklamfilm som de fortfarande anser är nedvärderande gentemot läskedrycker.


Ämnen i artikeln:

Sodastream

Förra veckan skrev Resumé om att SodaStreams globala reklamfilm, som  började sändas i Sverige för två veckor sedan, har dragits in av  myndigheten Clearcast i Storbritannien på grund av den ses som  nedvärderande för läskvarumärken.

Daniel Dembovsky, nordisk marknadsansvarig på SodaStream, så då till  Resumé:

– Det är absurt att vi håller på att censureras för att vi  försöker hjälpa rädda miljön och visar konsumenterna smartare sätt att  avnjuta kolsyrade drycker. De borde ha censurerat Ipod-reklamen för att  den nedvärderar Walkman i sådana fall, varför händer inte det?

SodaStream och Clearcast har nu haft ett möte och myndigheten vägrar ta  tillbaka sitt beslut. Clearcast menar fortfarande att reklamfilmen,  signerad Alex Bogusky och Rob Schuham från COMMON Agency, "kan ses som  en uppmaning til människor att inte gå till mataffären och köpa  läskedrycker, utan i stället hjälpa miljön genom att köpa SodaStream."

Fiona Hope, SodaStreams vd, säger att hon är "mycket oroad" över det  slutliga beslutet och hävdar att varumärket nu söker juridisk  rådgivning.

Efter att SodaStreams reklamfilm drogs in slog man tillbaka  med en ny reklamfilm som kallades "mörklagda bubblor" som visade en  svart skärm, med undantag för orden "Om du älskar bubblor, befria dem,"  och som sedan styrde tittarna till den ursprungliga reklamfilmen på  YouTube.

SodaStream för en medveten aggressiv marknadsföringsstrategi gentemot  läskjättar som Coca Cola och Pepsi. I somras åkte man till exempel till  Coca Colas huvudkontor i Sverige med en släpvagn fylld med tomma  plastflaskor, för att visa på hur mycket butlejerad dryck bidrar till  nerskräpning.

I en kampanjaktivitet, som genomfördes i Kungsträdgården  i våras, samlades ett stort antal tomburkar i en bur. Budskapet var att  alla de burkarna och flaskorna kan ersättas med bara en flaska från  SodaStream. Detta gjorde att Coca Cola kopplade in jurister då  SodaStream använde sig av deras burkar och flaskor i sin reklam.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Sodastream

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.