Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SodaStream om kriget mot läskjättarna

Publicerad: 30 November 2012, 10:52

Från SodaStreams aktivitet i Kungsträdgården i våras.

SodaStream var popppis på 70- och 80-talen, men nu satsar de stort på comeback och de gör det genom att aggressivt attackera läskjättar som Coca Cola och Pepsi. För Resumé berättar den nordiska marknadschefen, Daniel Dembovsky, om marknadsföringstrategin för Sverige.


Ämnen i artikeln:

Sodastream

I Sverige blev Sodastream-maskinen populär under 1970- och 1980-talet,  men sedan försvann den under många år. Men nu gör man en stor  marknadsföringscomeback genom att aggressivt attackera läskjättar som  Coca Cola och Pepsi.

– Vi har ett enda mål, att nå 100 procent av hushållen i Sverige.  Sveriges kranvattenkvalitet tillsammans med de miljömedvetna  konsumenterna här gör Sverige till den bästa potentiella marknaden i  världen. Vi leder en revolution här. Med den miljömässiga  attraktionskraften i att använda kranvatten, returnerbara gasflaskor och  med mer än 70 olika smaker, har vi alla möjligheter att nå målet vi har  satt upp, säger Daniel Dembovsky, nordisk marknadsansvarig på  SodaStream till Resumé.

I oktober lanserade SodaStream den första elektroniska läsktillverkaren  "Revolution" och i november kom "SodaStream Source", en läsktillverkare  designad av designern Yves Behar.

– Source är en start på en integrerad marknadsföringsansträngning som  innehåller en ny varumärkesidentitet, logotyp, varumärke och slogan. Vi  har nyligen även lanserat vår nya tv-kampanj som kommer att etablera ett  starkt varumärke och tydlig positionering i livsstilssegmentet.

– Vi investerar mycket i nya produktlanseringar och i en ny  kommunikationsstrategi. Vi kommer att fortsätta att investera aggressivt  i marknadsföring i 2013 och har några överraskningar i rockärmarna. Vi  tror att innovationen vi kommer med till marknaden tillsammans med den  nya marknadsföringsstrategin kommer att göra att vi når vårt mål.

SodaStream för en medveten aggressiv marknadsföringsstrategi gentemot  läskjättar som Coca Cola och Pepsi. I somras åkte man till exempel till  Coca Colas huvudkontor i Sverige med en släpvagn fylld med tomma  plastflaskor, för att visa på hur mycket butlejerad dryck bidrar till  nerskräpning.

I en kampanjaktivitet, som genomfördes i Kungsträdgården i våras,  samlades ett stort antal tomburkar i en bur. Budskapet var att alla de  burkarna och flaskorna kan ersättas med bara en flaska från SodaStream.  Detta gjorde att Coca Cola kopplade in jurister då SodaStream använde  sig av deras burkar och flaskor i sin reklam.

Ni verkar ha en ganska aggressiv marknadsföringsstrategi gentemot läskföretag, varför det?
– Vi har inget emot läskföretag, men med sagt, om dryckesindustrin var  tvungen att börja om från början skulle de inte göra som de har gjort.  Du behöver inte fabriker, lastbilar, flaskor och burkar. Transport för  kolsyrade drycker i världen använder 100 miljoner fat olja per år. Detta  är 20 gånger mer än BP-katastrofen i Mexikanska golfen! Den befintliga  affärsmodellen de har är föråldrad. Vi vill visa konsumenterna att det  finns ett smartare alternativ och ett miljövänligt sätt att konsumera  drycker genom att njuta av bubblorna utan flaskorna.

Tidigare i veckan skrev Resumé om att SodaStreams globala reklamfilm,  som började sändas i Sverige i förra veckan, har dragits in i  Storbritannien på grund av den ses som nedvärderande för läskvarumärken.

– Det är absurt att vi håller på att censureras för att vi försöker  hjälpa rädda miljön och visar konsumenterna smartare sätt att avnjuta  kolsyrade drycker. De borde ha censurerat Ipod-reklamen för att den  nedvärderar Walkman i sådana fall, varför händer inte det?

Är det inte  ganska farligt att gå upp mot stora mäktiga företag som Coca Cola och  Pepsi?
– Coca Cola har hotat oss med en "cease and desist"-order för att  tysta vår burreklam vilken visar konsumenterna hur mycket flaskor och  burkar en familj förbrukar i några år. De försökte att tysta vår kampanj  som visar konsumenterna att det finns ett smartare alternativ till  kolsyrade drycker. Vårt budskap är att konsumenterna inte behöver  flaskorna för att njuta av kolsyrade drycker. Vi kommer inte att backa  och kommer inte att skrämmas av något stort och mäktigt företag.

Vad  är ert nästa marknadsföringsdrag i Sverige?
– Vi kommer att öka vår  marknadskommunikation avsevärt under 2013 och vi är på ett uppdrag att  ge konsumenterna möjlighet att göra världen till en bättre plats genom  att eliminera flaskor och burkar och njuta av bubblorna utan flaskorna,  säger Daniel Dembovsky.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Sodastream

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.