Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SodaStreams reklam dras in – anses nedvärderande för läsker

Publicerad: 27 November 2012, 06:46

En stillbild från reklamfilmen.

SodaStreams globala reklamfilm, som började sändas i Sverige i förra veckan, har hamnat i blåsväder i Storbritannien där den har dragits in på grund av den ses som nedvärderande för läskvarumärken.


Ämnen i artikeln:

Sodastream

För två veckor sedan skrev Resumé om SodaStreams första hlobala  reklamkampanj någonsin med en reklamfilm som går på den svenska  marknaden, signerad Alex Bogusky och Rob Schuham från COMMON  Agency.

Filmen handlar om att man kan spara cirka 2000 läskflaskor  eller burkar per år med hjälp av kolsyremaskiner. Det finns en lång rad  nya naturliga smaker att tillsätta i ditt SodaStream-vatten, vilket gör  det enkelt att ersätta läsken.

– Vi har hittat ett kreativt sätt att  visa våra konsumenter hur de kan ersätta alla plastlaskor och burkar som  de brukar köpa, genom att ha en SodaStream-maskin hemma. Flaskor och  burkar tillhör det det förflutna, sa Daniel Dembovsky, nordisk  marknadschef hos SodaStream, då.

Men nu har reklamfilmen hamnat i  blåsväder och i Storbritannien har den dragits in då myndigheter menar  att reklamen är nedsättande för stora läsktillverkare som Pepsi och Coca  Cola.

Kreatören Alex Bogusky, som är känd för att skapa kontroverser med sina  reklamfilmer, anställdes för att hjälpa SodaStream att göra reklamfilmen  och få ut företagets budskap till konsumenterna.

Bogusky gjorde tidigare i år en animerad kortfilm, "The Real Bears",  tillsammans med Center for Science in the Public Interest som  kritiserade sockerfyllda läskedrycker. Vissa i reklambranschen tyckte  denna nyfunna aktivism var hedrande, andra tycke Bogusky var en  hycklare.

– Han är inte rädd för att gå emot stora väletablerade varumärken och  företag och det är därför vi beslutade att samarbeta med honom, har Ilan  Nacasch, chief marketing officer på SodaStream, tidigare sagt till  AdAge.

Reklamfilmen har sänts i Sverige, USA och Australien utan klagomål, men  brittiska Clearcast som utvärderar om reklamfilmer ska få sändas i  Storbritannien, har gått på läskföretagens linje. Tydligen ansåg de att  själva den "visuella hanteringen" i reklamfilmen var nedvärderande mot  läskvarumärken.

I ett uttalande säger Fiona Hope, ansvarig på SodaStream i Storbritannien:

– Detta beslut är absurt. Vi har varken namngett eller nedvärderat någon  av våra konkurrenter i branschen och kan inte se hur detta går ihop. Med  reklamfilmen vill vi bara visa ett alternativt sätt att leva mer  hållbart och illustrera en av våra produkters fördelar – minskning av  slöseriet med plastflaskor. Konsumenterna bör få fatta sina egna beslut  om hur de ska leva sina liv och vilka produkter de vill välja. Det här  beslutet verkar sätt känslorna hos läskjättarna före oron för miljön.

SodaStream ska möta Clearcast i december för att lösa frågan.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Sodastream

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.