Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 november 2012, 06:46
En stillbild från reklamfilmen.
SodaStreams globala reklamfilm, som började sändas i Sverige i förra veckan, har hamnat i blåsväder i Storbritannien där den har dragits in på grund av den ses som nedvärderande för läskvarumärken.
Ämnen i artikeln:
SodastreamFör två veckor sedan skrev Resumé om SodaStreams första hlobala reklamkampanj någonsin med en reklamfilm som går på den svenska marknaden, signerad Alex Bogusky och Rob Schuham från COMMON Agency.
Filmen handlar om att man kan spara cirka 2000 läskflaskor eller burkar per år med hjälp av kolsyremaskiner. Det finns en lång rad nya naturliga smaker att tillsätta i ditt SodaStream-vatten, vilket gör det enkelt att ersätta läsken.
– Vi har hittat ett kreativt sätt att visa våra konsumenter hur de kan ersätta alla plastlaskor och burkar som de brukar köpa, genom att ha en SodaStream-maskin hemma. Flaskor och burkar tillhör det det förflutna, sa Daniel Dembovsky, nordisk marknadschef hos SodaStream, då.
Men nu har reklamfilmen hamnat i blåsväder och i Storbritannien har den dragits in då myndigheter menar att reklamen är nedsättande för stora läsktillverkare som Pepsi och Coca Cola.
Kreatören Alex Bogusky, som är känd för att skapa kontroverser med sina reklamfilmer, anställdes för att hjälpa SodaStream att göra reklamfilmen och få ut företagets budskap till konsumenterna.
Bogusky gjorde tidigare i år en animerad kortfilm, "The Real Bears", tillsammans med Center for Science in the Public Interest som kritiserade sockerfyllda läskedrycker. Vissa i reklambranschen tyckte denna nyfunna aktivism var hedrande, andra tycke Bogusky var en hycklare.
– Han är inte rädd för att gå emot stora väletablerade varumärken och företag och det är därför vi beslutade att samarbeta med honom, har Ilan Nacasch, chief marketing officer på SodaStream, tidigare sagt till AdAge.
Reklamfilmen har sänts i Sverige, USA och Australien utan klagomål, men brittiska Clearcast som utvärderar om reklamfilmer ska få sändas i Storbritannien, har gått på läskföretagens linje. Tydligen ansåg de att själva den "visuella hanteringen" i reklamfilmen var nedvärderande mot läskvarumärken.
I ett uttalande säger Fiona Hope, ansvarig på SodaStream i Storbritannien:
– Detta beslut är absurt. Vi har varken namngett eller nedvärderat någon av våra konkurrenter i branschen och kan inte se hur detta går ihop. Med reklamfilmen vill vi bara visa ett alternativt sätt att leva mer hållbart och illustrera en av våra produkters fördelar – minskning av slöseriet med plastflaskor. Konsumenterna bör få fatta sina egna beslut om hur de ska leva sina liv och vilka produkter de vill välja. Det här beslutet verkar sätt känslorna hos läskjättarna före oron för miljön.
SodaStream ska möta Clearcast i december för att lösa frågan.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Sodastream