Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Söderhavet startar innovationsbyrå

Publicerad: 25 februari 2014, 11:29

Designbyrån Söderhavet startar innovationsbyrån Äventyret. Tanken är att öka hastigheten i innovationsprocessen för att skapa ”snabba” projekt.


Ämnen i artikeln:

DaytonaSöderhavet

– Det går helt enkelt för långsamt, säger Erik Lidsheim, vd på
Söderhavet i en kommentar.

Han  menar att traditionell tjänstedesign är bra på många sätt, men att det  är vanligt att fastna i metoder som begränsar innovationsmöjligheterna.

Äventyret tar i stället fram prototyper i ett tidigt skede och vänder designprocessen bak och fram.

–  Vi har tillämpat metoden på Söderhavet i några projekt under vintern  med så gott resultat att vi nu bolagiserar den, säger Erik Lidsheim i  en kommentar.

Han räknar med att beställningarna ska komma från  affärsutvecklings-, produkt- och tjänsteområdeschefer snare än  marknadsavdelningar.

Äventyret består av sex personer och ska sitta  ihop med Söderhavet.

Joel Bergqvist blir vd.  Han kommer närmast från en  tjänst som affärsutvecklare för strategibyrån Global Focus och har  också jobbat på den digitala byrån Daytona.

Joel Bergqvist ligger också bakom den mobila internettjänsten Room33.

Äventyret har redan fått uppdrag för SBS Discovery samt Hertz-ägda biluthyraren Sunfleet.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DaytonaSöderhavet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.