Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 februari 2014, 11:29
Designbyrån Söderhavet startar innovationsbyrån Äventyret. Tanken är att öka hastigheten i innovationsprocessen för att skapa ”snabba” projekt.
– Det går helt enkelt för långsamt, säger Erik Lidsheim, vd på
Söderhavet i en kommentar.
Han menar att traditionell tjänstedesign är bra på många sätt, men att det är vanligt att fastna i metoder som begränsar innovationsmöjligheterna.
Äventyret tar i stället fram prototyper i ett tidigt skede och vänder designprocessen bak och fram.
– Vi har tillämpat metoden på Söderhavet i några projekt under vintern med så gott resultat att vi nu bolagiserar den, säger Erik Lidsheim i en kommentar.
Han räknar med att beställningarna ska komma från affärsutvecklings-, produkt- och tjänsteområdeschefer snare än marknadsavdelningar.
Äventyret består av sex personer och ska sitta ihop med Söderhavet.
Joel Bergqvist blir vd. Han kommer närmast från en tjänst som affärsutvecklare för strategibyrån Global Focus och har också jobbat på den digitala byrån Daytona.
Joel Bergqvist ligger också bakom den mobila internettjänsten Room33.
Äventyret har redan fått uppdrag för SBS Discovery samt Hertz-ägda biluthyraren Sunfleet.
Karl-Johan Byttner