Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sökordsmarknadsföring växer snabbast

Publicerad: 14 augusti 2012, 10:49

Sommaren var gynnsam – medieinvesteringarna fortsätter att öka, enligt Sveriges Mediebyråer. Tv och internet växer mest – och sökordmarknadsföring växer snabbast. För print fortsätter raset.


Medieinvesteringarna,  förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte under  sommarmånaderna juni och juli att öka.

Totalt efter årets sju  första månader har investeringarna ökat med knappt 2 procent  jämfört med samma period i fjol.

För månaderna juni och juli var  ökningen jämfört med motsvarande månader föregående år, 3 respektive 1  procent.

Förklaringen till ökningen är till stor del fortsatt starkt tryck på tv, där investeringarna hittills i år har  ökat med drygt 9 procent. Totalt förmedlades under juni och juli 1,5  miljarder kronor, enligt Mediebyråbarometern.

Mediekategorierna TV och internet växte mest i absoluta tal och  motsvarar mer än hälften av de sju första månadernas totala  investeringar. Sökordmarknadsföring är dock den mediekategori som växer  snabbast med en tillväxt på nästan 30 procent hittills i år.

–  Även om tillväxttalen för juni och juli är förhållandevis försiktiga så  är det glädjande att våra medlemmars medieinvesteringar för årets sju  första månader överglänser det rekordstarka 2011. Att marknaden totalt  håller volymen uppe förklaras till stor del av den höga efterfrågan på  TV-reklam och de prishöjningar som skett där, säger Staffan Slörner, vd  för Sveriges Mediebyråer.

Print backar och allra värt är det för storstadspress som hittills i år tappat nästan 13 procent.

–  Den tydligt nedåtgående trenden för print håller tyvärr i sig genom  sommaren. Värt att notera inom printkategorin är nu även att  landsortspress backar kraftigt. Hittills har ju den kategorin lyckats  attrahera annonsköp mer effektivt än de andra, förklarar Staffan  Slörner.

Även radio och bio backar. De har minskat med 17 respektive 20 procent hittills i år.

Utomhus faller med nästan 7 procent hittills i år.

Direktreklam/annonsblad har en positiv utveckling på sju månader, men ett fall i juni och i juli.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.