Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sökordsreklamen får etiska regler

Publicerad: 3 mars 2008, 14:13

Sökordsmarknadsföring är en av de absolut snabbast växande reklamkanalerna. Men det har också skapat en marknad där marknadschefernas osäkerhet har utnyttjats.


Ladda ner:

- Swedmas etiska regler

– Det finns en stor okunskap på köparsidan, samtidigt växer marknaden snabbt och det kommer nya företag. En del av dem har varit lite väl kreativa i sina lösningar, säger Anders Kasberg, vd på Swedma.

För att skapa ordning i branschen har nu Swedma tillsammans med företrädare från sökomotorer och konsulter tagit fram etiska regler. Det viktigaste är att priserna redovisas tydligt.
– Det är viktigt att se vad konsulten tar betalt för. Är det rådgivning eller ett påslag på priset?

De bolag som inte följer reglerna kan bli utkastade från Swedma. Domen slås fast i DM-nämnden.
– Vi granskar inga lagar utan det handlar om ”name and shame”. Nämnden kommer att granska även företag som inte är med i Swedma.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.