Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Solskensbesked för nystartad byrå

Publicerad: 1 April 2009, 10:07

Bok- och biblioteksmässan har till slut valt ny reklambyrå. Nystartade Sunny side up vann mässans förtroende i konkurrens med fem byråer. Grundarna kommer från nyligen konkursade Hundra reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

Sunny side up

Bok- och biblioteksmässan i Göteborg bjöd ursprungligen in Hundra till sin pitch. När byrån gick i konkurs valde mässan att gå vidare med den kvartett som nu har startat byrån Sunny side up. Foto: Carina Jäderström

– Ja, det är jätte­roligt naturligtvis. Vi kommer att jobba mycket med deras webb, säger Robert Börjes, kundansvarig och vd för Sunny side up.
Birgitta Jacobsson Ekblom är informationschef för bokmässan Bok & Bibliotek. Hon är väldigt nöjd med valet trots att Sunny side up knappt har hunnit starta än.
– Vi bestämde i höstas att vi skulle gå ut i en pitch och bjöd in sex byråer. När vi gick vidare med tre byråer var Hundra en av dem. Personkemin med den arbetsgruppen stämde väldigt bra, säger hon.

Under resans gång blev Hundras ekonomiska problem uppenbara.
– Men när de gick vidare i en ny konstellation bestämde vi oss för att gå vidare med dem.
Det betyder att Valentin & Byhr förlorar bokmässan som kund efter fem år.
– Vi hade ett bra samarbete med dem men man kommer till en punkt där man vill ha nya influenser, säger Birgitta Jacobsson Ekblom.
Nu ser bokmässan över hela sin kommunikation för att jobba mer strategiskt med webben.
– Vi ser den som vår viktigaste kanal och ska arbeta mer interaktivt, säger Birgitta Jacobsson Ekblom.
Det blir något av en rivstart för Sunny side up. I maj kommer seminarieprogrammet för årets bokmässa. Då ska också bokmässans nya sajt lanseras. Mässans besökare består av såväl fackfolk som allmänhet i hela Norden. Den nordiska kampanjen startar i fackpress i maj. I juni kommer dagspressannonser. Själva mässan äger rum 24–27 september.
– Om man bor långt från Göteborg bestämmer man sig tidigt för att åka på mässan, förklarar Birgitta Jacobsson Ekblom.

I år är det också 25-års­jubileum för Bok & Bibliotek, vilket ska firas och kommuniceras.
– Vi har startat en jubileumsblogg där besökare ska lägga in sina bästa mäss­minnen. Det finns även en engelskspråkig blogg, berättar Birgitta Jacobsson Ekblom.
För Sunny side up har arbetet med webbplatsen redan börjat. Det sker i samarbete med Svenska Mässans egen it-avdelning.
– Anslaget är lite mer strategiskt än tidigare, vilket är roligt. Men det blir vanliga annonskampanjer också säger Robert Börjes.

Vi som gör det

Kund: Bok & Bibliotek
Uppdragsgivare: Birgitta Jacobsson Ekblom
Byrå: Sunny side up
Arbetsgrupp: Robert Börjes, projektledare, Andrea Tureson, copywriter, Håkan Aludd ad
Medieköp 2008: 1,8 Mkr brutto enligt Sifo Reklammätningar

truefalse

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Sunny side up

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.