Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Som en dagisfröken på ett vuxendagis”

Publicerad: 20 mars 2013, 20:07

I det sjätte avsnittet av Guldäggspodden träffar Sara Haag Åkestam Holsts vd Göran Åkestam och Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg. Här berättar det om vilken typ av arbetsplats de varit med om att skapa, det svåraste i att vara reklambyrå-vd och om Åkestam Holst övertagande av Ikea efter 16 år med Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

GuldäggspoddenGuldägget 2013

I ett extra långt avsnitt av Guldäggspodden gästas Sara Haag av cheferna för Sveriges två största fristående byråer. Här ger Göran Åkestam och Erik Sollenberg sin syn på varför de valt att stå emot miljonerbjudanden från reklambyrånätverken och vad som förenar Åkestam Holst och Forsman & Bodenfors företagskultur.

– För alla byråer handlar det om precis samma sak - det gäller att hitta den absolut bästa talangen. Gärna människor som inte är hundraprocentigt färdiga, men som visar har talangen och känslan för det vi gör. Sen kan byråerna ha lite olika filosofier för hur man ska jobba med människor. Nästa steg om du ska bli världsklass så gäller det att få de här talangfulla människorna att prestera 125 procent av vad de egentligen kan. Det traditionella, som de allra flesta gör, är att utsätta dem för en inre tävlan. En konkurrens i ett hierarkiskt system. Det har vi bestämt oss för att inte göra. Vi har bestämt oss för att i vår modell kunna få de här människorna att hjälpas åt tillsammans i stället för att tävla inbördes. Jag tror det här är en av likheterna mellan oss och Åkestam Holst faktiskt. Om man ska bibehålla den höga ambitionen så blir det någon slags kombination av elitism och humanism. Människan är ett elitistiskt fenomen eftersom vi vill göra saker i världsklass. Det kompromissar vi inte med. Då måste man ha en vänlig kultur för att lyckas, säger Erik Solllenberg.

När diskussionen leder in på chefsrollen i det dagliga arbetet är båda inne på samma linje. Det handlar inte om att stå högst upp i hierarkin.

– Det handlar om att finnas till för det som råkar hända, man är liksom ett stöd till alla, säger Erik Sollenberg.

– Man får en bild av en lankig tonåring i t-shirt med tryck som bara sitter och svarar på åldringars svar om datafrågor, kontrar programledaren Sara Haag.

– Mera som en dagisfröken på ett vuxendagis, säger Erik Sollenberg.

– Bilden av ledaren som står högst upp med fanan i hand och pekar för trupperna – "hit ska vi". Det är väldigt sällan man upplever det. Man är oftare längst ner och försöker parera och heja på, säger Göran Åkestam.

Sara Haag tar sedan upp "elefanten i rummet". Under sommaren 2012 stod det klart att Ikea bröt med Forsman & Bodenfors för att gå ut i byråupphandling. En pitch som Åkestam Holst tog hem.

– När Ikea hörde av sig och berättade att de gick ut i en byråupphandling var vi dem första som ställde ett antal kontrollfrågor. På något vis var man så van vid att Ikea och Forsman & Bodenfors har varit gifta i hundra år. Man tänkte – "är det här en dolda-kameran-grej". Det säger något, det är väldigt sällan man behöver ställa kontrollfrågor i samband med en pitch, säger Göran Åkestam.

I avsnittet får lyssnarna också veta vilket djur, vilken matträtt och vilken stad som Erik Sollenberg och Göran Åkestam liknar sina byråer med.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News