Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Sonos pausar all annonsering i sociala medier

Publicerad: 23 Mars 2018, 14:25

Högtalartillverkaren Sonos pausar all sin annonsering i sociala medier med anledning av den senaste veckans avslöjanden kring Facebook och Cambridge Analytica. Pengarna kommer istället att doneras till välgörenhet.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebookReklamGoogle

För en vecka sedan publicerade The Observer, New York Times och Channel 4 en gemensam granskning av hur dataanalysföretaget Cambridge Analytica på ett otillbörligt sett använt data från Facebook för att profilera amerikanska väljare.

Granskningen har lett till en folkstorm kring hur Facebook skyddar sin data och bolagets vd Mark Zuckerberg har i en rad intervjuer bett om ursäkt till användarna.

Granskningen av Facebook/Cambridge Analytica kommer bara en vecka efter att Expressen och Dagens Nyheter granskat Google och Youtube och plattformarnas oförmåga att hantera hatfyllt och brottsligt innehåll.

Som en följd av granskningarna väljer högtalarföretaget Sonos nu att pausa all sin annonsering på sociala medier under en vecka. Istället kommer man att donera alla pengar som skulle gått till sociala medier-annonsering till nätaktivistforumet RightsCon. RightsCon kämpar för att stärka marginaliserade gruppers röst när det kommer till teknikutveckling.

Bolaget kan inte ge någon exakt siffra på hur mycket man kommer att donera men berättar att det rör sig om en "femsiffrig dollarsummar".

I ett blogginlägg argumenterar bolaget kring varför man endast pausar annonseringen i en vecka.

"Trots de stora nätjättarnas brister har vi en väldigt stark grundtro på tekniken som ett sätt att föra människor närmre varandra. Vi har även sett att Facebook, Instagram och andra plattformar är fantastiska verktyg för att nå ut till våra kunder och för att dela med oss av Sonos olika mål."

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.