onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sony Ericsson byter byrå – igen

Publicerad: 11 januari 2008, 09:18

Mobiltillverkaren Sony Ericsson byter global reklambyrå igen. McCann Erickson tar över hela eller delar av kontot värt 1 miljard kronor.


Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Uppgifterna är obekräftade men engelska Campaign hävdar att ett beslut kommer i veckan.
Nuvarande byrån Saatchi & Saatchi fick uppdraget av Sony Ericsson så sent som hösten 2006.
Då hade BBH hoppat av efter kreativa meningsskiljaktigheter med mobiltillverkaren.

Vid pitchen fick fyra byråer tävla om att göra Sony Ericssons julkampanj. McCann Ericksson vann julkampanjen men Sony Ericsson bestämde sig ändå för att inleda ett samarbete med Saatchi & Saatchi.
Sedan lämnade byråchefen Lee Daley Saatchi och i branschpressen har det länge diskuterats om den kreativa nedgången på byrån.

I dagarna börjar Paul Silburn, som bland annat stod bakom "The Lynx Effect", som ny kreativ chef på Saatchi men det tycks alltså vara för sent.

Ända sedan McCann fick göra julkampanjen för Sony Ericsson har byråledningen haft nära kontakt med företaget vilket spätt på spekulationerna.

Enligt Campaign ska Saatchi försöka rädda kvar åtminstone delar av kontot vid ett kundmöte de närmaste dagarna men man förväntar sig att McCann får ta över huvuddelen av jobbet.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev