Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sony lanserar spelquiz på Instagram

Publicerad: 1 December 2015, 12:55

Sonys Pic Quiz för Instagram.

Foto: Instagram

Sony lanserar ett spelquiz på Instagram för att marknadsföra sin nya smartphone. För kampanjen står Jung Relations.


Ämnen i artikeln:

Sony MobileInstagramSociala medierSonySociala medier-kampanjJung Relations

Spelet Pic Quiz kommer i samband med släppet av Sonys nya mobil Xperia Z5 Premium. Spelets fokus är just fotografi och det utmanar användare i olika nivåer att gissa rätt bild eller film.

Anledningen till fotofokuset är att nya Xperia Z5 har världens bästa kamera i en smartphone, med bland annat autofokus på 0,03 sekunder.

– Problemet är att dessa specifikationer många gånger är väldigt abstrakta. Det är till exempel svårt att föreställa sig exakt hur snabbt 0,03 sekunder är. Tanken med Pic Quiz är att på ett lekfullt sätt göra de här specifikationerna mer konkreta, och genom att aktivera människor via ett spel så får de ta del av budskapet på ett helt annat sätt än via exempelvis en reklamtavla, säger Max Hafelt, konsult på Jung, till Resumé.

Pic Quiz är uppbyggt kring fem nivåer som består av temana: skärpa, upplösning, slowmotion, zoom och färgnyanser. Om användare svarar rätt finns chans att vinna den nya mobilen.

Instagram blir allt mer populärt för olika typer av nyskapande kampanjer, istället för bara rena annonser. Avicii lanserade exempelvis sitt nya album Stories via Instagram, där användarna fick klicka sig fram i en berättelse.
River släppte, tillsammans med spelstudion ISBIT Games, i somras Instagramspelet Clashtag.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.