Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sopgubbar blir fotomodeller

Publicerad: 8 Januari 2014, 09:59

För att sätta avfallsfrågan i ljuset tar nu SRV återvinning ut sopgubbarna från bilarna och låter dem agera fotomodeller i en kampanj från reklambyrån Kärnhuset.


Ämnen i artikeln:

Kärnhuset

I dagarna rullar nu sopbilar med budskapet "Peace, love och avfallshantering" ut på Södertörns gator.

Åtta medarbetare som till vardags jobbar med sophämtning och återvinning syns med småfåglar och blommor tillsammans med budskapet om kärlek och fred.

– Vi vill utmana bilden av sopgubben som en hårdbarkad, sur macho-man. Det är dessutom en viktig yrkesgrupp som inte lyfts fram alls ofta, trots att de är vardagens "miljöhjältar", säger David Elander, AD på Kärnhuset.

Bara i Södertörnskommunerna Botkyrka, Huddinge, Haninge, Nynäshamn och Salem där SRV återvinning ansvarar för att samlar in hushållsavfallet och också sköter återvinningscentralerna, slänger hushållen tillsammans 412 000 kg avfall om dagen.

– Avfallshantering är en viktig samhällsfunktion, med avgörande betydelse för såväl den enskildes trivsel och närmiljö som för miljön i stort. Därför vill vi lyfta frågan på ett personligt och annorlunda sätt, så att vi får fler engagerade, säger Maria Bäckbom, kommunikationschef på avfalls-och återvinningsföretaget SRV återvinning.

Kampanjen pågår från januari fram till i vår.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Kärnhuset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.